Interactieve symposium OpenUP! winnaar Van Bergenprijs

Niet één maar twee initiatieven hebben de Van Bergenprijs gekregen, tijdens het Diversiteitssymposium op 22 januari. Eén ervan is het interactieve symposium OpenUp! Dit symposium nodigt studenten uit om te delen hoe zij omgaan met stress en angst. De studieadviseurs van de Campus Den Haag hebben het symposium opgezet. De Van Bergenprijs wordt jaarlijks uitgereikt aan initiatieven die Nederlandse en internationale studenten van de Universiteit Leiden dichter bij elkaar brengen.

OpenUp!

OpenUP! is een interactief symposium over stress en onzekerheid. Hoe ga je daarmee om? ‘Het leven kan voor studenten best overweldigend zijn,’ zegt Ignacia Levy Barros, studieadviseur bij de bachelor Politicologie. Zij en haar collega’s van de Campus Den Haag merkten dat steeds meer studenten hiermee worstelen.

Met het symposium OpenUP! willen zij het onderwerp bespreekbaar maken en studenten aanmoedigen elkaar te steunen waar nodig. Het doel is om studenten te ondersteunen en hen de verantwoordelijk te maken voor hun gevoel en mentale gezondheid. ‘Stress speelt een groeiende rol in het academische leven van studenten, ongeacht hun nationaliteit, land van herkomst of cultuur.’
Vicerector Hester Bijl opent het symposium. Bas Haring, hoogleraar in de filosofie, deelt zijn wijsheid over de betekenis van het (studenten)leven.

Stress to impress

Op het symposium wordt onder andere de korte film Stress to impress vertoond. Deze gaat over studiegerelateerde stress, keuzestress, het omgaan met teleurstellingen en de druk van social media. Filmmaker Sanne Kooiman (24) zal na de vertoning met het publiek in discussie gaan. ‘We hopen zo het taboe rond geestelijke gezondheid te doorbreken door dit in een veilige omgeving te bespreken,’ aldus Levy Barros.

Aanmelden

Het evenement vindt plaats op 27 februari op de Campus Den Haag van de Universiteit Leiden. Meer informatie en aanmelden

Van Bergenprijs

De Van Bergenprijs wordt jaarlijks uitgereikt door het Van Bergen Fonds, dat is vernoemd naar Joris van Bergen, voormalig lid van het college van bestuur van de Universiteit Leiden. De prijs is bedoeld voor initiatieven die Nederlandse en internationale studenten van de Universiteit Leiden met elkaar in verbinding brengen. De jury bestaat uit studenten en medewerkers, en zij beoordelen de ingestuurde initiatieven op hun originaliteit, hun reikwijdte en haalbaarheid. De winnaar kan maximaal 5.000 euro ontvangen om het initiatief te realiseren.