Een rondje Rembrandt tijdens het revalideren

Rembrandt bekijken met de rolstoel: revalidanten kregen een rondleiding langs de uitvergrote Rembrandtdoeken aan universiteitsgebouwen rondom het Rapenburg. Met dank aan de begeleidende studenten van vrijwilligersorganisatie Present die hun rolstoel over de hobbelige kasseien duwden. De doeken zijn nog tot 1 februari te zien.

‘Dit is de eerste keer sinds maanden dat ik weer écht buiten ben!’, zegt Netty Alting opgetogen. Vanwege een operatie kan mevrouw Alting lange tijd niet lopen en verblijft ze in het Leidse revalidatiecentrum Topaz Revitel. Ze heeft een goede dag getroffen: op een zonnige ochtend, 16 januari, krijgt een groepje revalidanten en studenten die hun rolstoel duwen een rondleiding langs de Rembrandtdoeken aan de universiteitsgebouwen. Zeven uitvergrote werken van de 17e-eeuwse meester wijzen op de bijzondere band tussen Rembrandt en de universiteit: hij was letterenstudent en portretteerde later diverse mannen – zoals dr Nicolaes Tulp en Marten Soolmans - die ook in Leiden hebben gestudeerd.

Rembrandt in het echt

Alting heeft nog nooit van dichtbij een schilderij van Rembrandt gezien en na de rondleiding heeft ze een goed voornemen: ‘Als ik weer hersteld ben, wil ik een echte Rembrandt in een museum zien.' Ze is de behulpzame studenten heel dankbaar. Dat zegt ook Hannie Janson. Ze heeft een gebroken bovenbeen en het duurt nog wel even voordat ze weer kan lopen. Janson woont sinds een jaar in Leiden en had een paar van de Rembrandtdoeken al tijdens het fietsen gezien. ‘Maar het verhaal erachter kende ik niet.’

De echtgenote van Marten Soolmans hangt niet uitvergroot aan de gevel van de rechtenfacuteit. Netty Alting krijgt het portret van Oopjen op een mobieltje te zien.

Win-winsituatie

Geneeskundestudent Nanette is op haar beurt blij dat ze de revalidanten een handje kan helpen. ‘Als student investeer je vooral in jezelf en je studie – pas later hebben andere mensen daar ook wat aan. Maar ik vind het fijn om nu alvast mensen te helpen.’ Naast twee Nederlandse studenten zijn ook een Duitse en een Braziliaanse student van de partij. Ze doen dit vrijwilligerswerk om ook eens met andere Nederlanders in contact te komen, zo zeggen ze. ‘Het is een win-winsituatie’, zegt Doortje van Helden die voor de vrijwilligers zorgde. Als coördinator van Stichting Present regelt ze vrijwilligers voor mensen die hulp nodig hebben of goed een verzetje kunnen gebruiken. Interesse? Bekijk de website van Stichting Present. En ook zin in een rondje Rembrandt? Wacht niet te lang want deze bijzondere buitenexpositie - vanwege het 444-jarig bestaan van de universiteit - is nog te zien tot 1 februari dit jaar.

Tekst: Linda van Putten
Foto's: Melissa Schriek