Luuk Esser beëdigd als rechter-plaatsvervanger

Universitair docent Luuk Esser is per 5 november 2019 beëdigd als rechter-plaatsvervanger bij de Rechtbank Rotterdam. Vanaf januari 2020 zal hij daar op regelmatige basis strafzaken behandelen.

Luuk Esser

Esser, die in september 2019 promoveerde op zijn onderzoek naar de strafbaarstelling van mensenhandel, zal per maand ongeveer een strafzaak behandelen. Esser maakt dan onderdeel uit van de meervoudige kamer voor strafzaken; hij is dan altijd één van de drie rechters.

Esser zal in principe allerhande commune strafzaken behandelen die meervoudig worden afgedaan. Het gaat meestal om de zaken waarin aan de verdachte ernstige strafbare feiten zijn tenlastegelegd. Het kan bijvoorbeeld gaan om drugscriminaliteit, moord en doodslag, maar ook mensenhandel.