Kunstcommissie Faculteit der Rechtsgeleerdheid doet twee aankopen

De kunstcommissie van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid heeft deze maand twee aankopen gedaan.

Kleurenets van Tjeerd Bottema van het Academiegebouw

De eerste is een kleurenets van Tjeerd Bottema (Langezwaag 1884 – Katwijk 1978) van het Academiegebouw van de Universiteit Leiden. Bottema is o.a. bekend van het logo van RVS, de man met de hoge hoed en wandelstok met de vrouw onder een parasol.

De tweede is een verzameling van 78 kleurenlitho's. Het zijn spotprenten van Jan Sluijters, Willy Sluiter en Piet van der Hem over de periode 1915-1918 die zijn verschenen in De Nieuwe Amsterdammer.

Dit weekblad door Henri Wiessing in 1915 opgericht. Wiessing was ontslagen als redacteur bij de Groene Amsterdammer omdat hij te radicaal was in zijn opvattingen. Hij weigerde gehoor te geven aan het verzoek van de Nederlandse regering aan de nieuwsbladen om publicaties over de oorlog te censureren om de neutraliteit van het land niet in gevaar te brengen. Met de Nieuwe Amsterdammer wilde Wiessing de realiteit en de gruwel van de oorlog laten zien aan de lezers door middel van sterk kritische teksten en prenten. Elke week stond een grote spotprent op de voorpagina van de bijlage.