Het bbp? Weg ermee!

Het bruto binnenlands product (bbp) is het machtigste cijfer ter wereld. En dat terwijl een groot deel van de wetenschap het als een gedateerd cijfer ziet. Waarom kijken we alleen naar economische groei? En waarom tellen welzijn, duurzaamheid en ongelijkheid niet mee? Milieu-econoom Rutger Hoekstra beschrijft in zijn nieuwe boek ‘Replacing GDP by 2030’ een manier om voor eens en voor altijd af te rekenen met het bbp. Zijn boek staat centraal bij het symposium ‘Towards the Wellbeing Economy’.

Het alternatief is een rommeltje

In Replacing GDP by 2030 analyseert Hoekstra eerst het succes van het bbp (Engels: GDP) en het onvermogen om een beter meetsysteem te introduceren. Het bbp wordt momenteel in meer dan 200 landen op een geharmoniseerde manier gepubliceerd en wordt vervolgens via de pers naar de maatschappij doorgegeven. Deze ‘GDP multinational’ is een strakke georganiseerde wereldwijde logistieke operatie, terwijl de wereld van de GDP-alternatieven een rommeltje is. Er zijn honderden meetsystemen voor welzijn en duurzaamheid die zijn voorgesteld door wetenschappers, non-profits, internationale instituten, bedrijven en individuen. Deze heterogene ‘Beyond-GDP cottage industry’ zendt een zeer verwarrende boodschap uit naar de maatschappij.

Een nieuwe multinational

De oplossing die Hoekstra aandraagt is eenvoudig en tegelijkertijd ambitieus: Beyond-GDP heeft ook een ‘multinational’ nodig. Volgens de schrijver zou de VN deze wetenschappelijke community moeten opbouwen, net zoals ze na de Tweede Wereldoorlog hebben geholpen om het fundament onder de macro-economische wetenschap te leggen. Een van de meest essentiële stappen is het creëren van een ‘gemeenschappelijk taal’. Macro-economen hebben strakke definities voor economische termen zoals consumptie, investeringen en inkomen. Aan de andere kant zijn er geen wereldwijde definities voor welzijn, duurzame ontwikkeling of brede welvaart. Hoekstra doet voorstellen over hoe een dergelijke taal er uit zou kunnen zien en hoe big data en de Sustainable Development Goals een rol moeten spelen. Bovenal laat hij zien hoe waardevol het is om de vraag ‘Wat is vooruitgang?’ vanuit meerder wetenschappelijke invalshoeken te benaderen.

Symposium

Het symposium vindt plaats op 12 december in het Klein Auditorium van het Academiegebouw in Leiden. De experts die spreken zijn:

• Arnold Tukker, hoogleraar Industriële ecologie en wetenschappelijk directeur van het Centrum voor Milieuwetenschappen in Leiden
  • Robert Costanza (via Skype), hoogleraar en Vice Chancellor’s Chair Public Policy bij de Australische Nationale Universiteit
  • Jan-Pieter Smits, projectmanager Monitor Brede Welvaart bij CBS en hoogleraar Quantification Sustainability bij Eindhoven University of Technology
  • Dirk Schoenmaker, hoogleraar Banking and Finance bij de Erasmus University
  • Hans Stegeman, hoofdeconoom bij Triodos Investment Management

Voor meer informatie over het symposium, zie het agendabericht. Let op: registreren is verplicht.

Media-aandacht

Eerder verscheen Hoekstra met zijn boek bij verscheidene media: