Alumnus Tim Hartman wint Duits-Nederlandse scriptieprijs

De eerste Duits-Nederlandse scriptieprijs van het Enschedese advocatenkantoor Dijks Leijssen is gewonnen door mr. Tim Hartman, alumnus van onze faculteit.

Tim Hartman won daarmee € 1.000. Hij studeerde maart 2019 af in de Leidse masteropleiding civiel recht, op een scriptie over de invloed van de negentiende-eeuwse Duitse jurist Rudolf von Jhering op het Nederlandse privaatrecht. Zijn scriptiebegeleider was prof. Egbert Koops van de afdeling Rechtsgeschiedenis. Op 28 november 2019 kreeg Hartman de prijs tijdens een diner uitgereikt door dr. Onno van Veldhuizen, burgemeester van Enschedé. De jury, bestaande uit prof. Ewoud Hondius (Utrecht), prof. Hans Schulte-Nölke (Osnabrück), en mr. Ulrike Tudyka (Duits Nederlandse Handels-Kammer) noemde Hartmans scriptie ‘een verrijking voor de theorie die daardoor ook een praktisch nut had’. De afdeling Rechtsgeschiedenis is het daar graag mee eens en feliciteert Hartman met het behalen van deze prijs.

De volledige titel van Hartmans scriptie luidt Een schitterend jurist. Invloed en beeldvorming van Rudolf von Jhering in het Nederlands privaatrecht (1861-1921). Rechtsleer en Culpa in Contrahendo. De scriptie zal worden uitgegeven door Celsus juridische uitgevers. Het onderwerp laat mr. Hartman, inmiddels werkzaam bij advocatenkantoor Nauta Dutilh, nog niet los. Hij werkt met prof. Koops aan een voorstel om als buitenpromovendus door te gaan met zijn onderzoek naar de invloed van Jhering op het Nederlandse privaatrecht.

Over het winnen van de scriptieprijs door Tim Hartman werd eerder bericht door het tijdschrift Mr-studenten: https://www.mr-studenten.nl/duits-nederlandse-scriptieprijs-gewonnen-door-tim-hartman/.