Het Beschermen van Burgers tijdens Vredesmissies van de VN

Het Institute of Security and Global Affairs (ISGA) heeft onlangs van het Duitse Ministerie van Defensie een beurs gekregen om onderzoek te doen naar de Duitse aanpak om burgers te beschermen tijdens VN Vredesmissies.

Onder leiding van Professor Joachim Koops, zal een team met onderzoekers van ISGA, het Institute of Security Policy van de Universiteit van Kiel (Duitsland), het Global Governance Institute (GGI) en een internationale adviescommissie bestaande uit voormalige bevelhebbers en senior leiders van vredesmissies, gedurende de komende 10 maanden een analyse uitvoeren van de bestaande capaciteiten van het Duitse leger, politie en burgermacht. Aan de hand hiervan zullen zij advies geven over toekomstige mogelijkheden en internationale training en samenwerkingen op het nationaal, regionaal (EU/NAVO) en globaal (VN) niveau.

Het project ging half november van start een aantal workshops. Op 9 november organiseerde ISGA en haar partners in samenwerking met Georgetown University een expert workshop: 'Twenty Years of Protection of Civilians in UN Peacekeeping: Challenges, Best Practices and Ways Ahead'. Op 12 November werd een tweede workshop georganiseerd bij het International Peace Institute in New York waarbij vertegenwoordigers van meer dan 20 VN-lidstaten aanwezig waren getiteld: 'Protection of civilians in the context of Peace Operations: Translating UN policies into national frameworks.'

De volgende fase in het project omvat onder andere een tweedaagse conferentie die op 12-13 december zal plaatsvinden op het Ministerie van Defensie. Het definitieve adviesrapport wordt in juni 2020 verwacht. Het project zal ook volop gebruik kunnen maken van de expertise en het netwerk van ISGA's nieuwe Kooijmans Professor:  voormalig minister van buitenlandse zaken en voormalig speciaal gezant voor de VN Operatie in Mali, Bert Koenders.