Flitsinterview met alumnus Leo van Wersch

Hoeveel hebben alumni nog met Leiden, wat hebben ze aan hun studententijd en studie overgehouden en hebben ze eigenlijk nog iets met Leiden? We trappen deze flitsinterview-serie af met alumnus (Rechten én Farmacie) Leo van Wersch.

Waarom Leiden?

Als oudste kind uit een gezin van 12 kinderen wenste mijn vader (apotheker) dat ik Farmacie ging 'doen' om de volgende kinderen dezelfde kansen te bieden om te gaan studeren. In september van mijn derde jaar sprak ik tegenover een aantal van mijn clubvrienden mijn verbazing uit over het feit dat ze dat eenvoudige propedeuse examen Rechten nog niet gehaald hadden. Dat resulteerde in een weddenschap dat ik dat examen voor Kerstmis zou halen. Aangezien ik in diezelfde periode ook farmaceutische practica moest lopen was Leiden de enige mogelijkheid!

Mijn Leidse studententijd staat voor….

Uit mijn studententijd is mij vooral bijgebleven de enorme vrijheid die ik op eens kreeg na 6 jaar op een Jezuïeten kostschool gezeten te hebben. Niets werd meer voor je geregeld. Je moest alles zelf verzinnen. In die tijd werd de aankomende student in het kader van de Civitas-gedachte lid van het LSC en van een confessionele vereniging. In mijn geval was dat Augustinus, waarvan ik later voorzitter werd. Mij staat nog helder voor de geest dat ik  in dat jaar geconvoceerd werd door de toenmalige rector (Rypperda Wiersma) die mij duidelijk maakte dat Augustinus op de verkeerde weg was met de invoering van gezelligheidsaspecten.

Hierover lacht men nu maar in de jaren 60 was dit een doorbraak en in strijd met het Civitas-ideaal. Als ik denk aan Leiden komt steeds weer dat beeld naar voren van oeverloze discussies, veel plezier, diepe vriendschappen en stevig drankgebruik. Het verbaast mij nog steeds dat ik zonder grote schade aan mijn gezondheid Leiden heb verlaten! Dat wij in die periode met 4 broers en een zus tegelijkertijd in Leiden studeerden was heel bijzonder.

Hebt u veel aan uw studie?

Rechten en Farmacie studeren was toen en ook vandaag nog niet gebruikelijk. Na mijn afstuderen heb ik aanvankelijk bij DSM(Gist-brocades) gewerkt en daarna als VP Europa bij P&G. Op inhoudelijk vlak heb ik niet veel met mijn studies gedaan aangezien ik mij hoofdzakelijk met managementproblematieken (marketing, sales, financiën, HR enz.) heb bezig gehouden. Ik denk dan ook dat elke intelligente hard werkende persoon dezelfde resultaten had kunnen bereiken zonder al die jaren van studeren. Hij/zij zou dan echter heel veel plezier gemist hebben.

Hebt u nu nog iets met Leiden?

Op dit moment ben ik via mijn vriendenkring, die ik later heb kunnen uitbouwen, en het Leids Universiteits Fonds (LUF, als Sleuteldrager) bij Leiden betrokken. Maar eigenlijk meer nog via mijn echtgenote en beide dochters die vanzelfsprekend in Leiden gestudeerd hebben. Daarnaast heb ik net het Van Wersch Springplank Fonds bij het LUF ingesteld, waarmee ik jonge, talentvolle wetenschappers, zowel van de juridische als de medisch/biofarmaceutische wetenschappen een financieel duwtje in de rug wil geven. Het opzetten van het Fonds ging eigenlijk vrij makkelijk, mede door de hulp van het LUF. Als ik het zo bekijk heb ik nog vrij veel met Leiden…