Vijf highlights die de Open Dag van de Universiteit Leiden bijzonder maken

Op 19 oktober komen ongeveer tienduizend toekomstige studenten naar de Open Dag om meer te weten te komen over de Leidse en Haagse opleidingen en het studentenleven. Maar wat maakt de Open Dag zo bijzonder? Vijf highlights die je zeker niet mag missen!

Open Dag in een oude kerk

Je kunt er eigenlijk niet omheen als je de Open Dag van de Universiteit Leiden bezoekt: de prachtige Pieterskerk. Deze 630 jaar oude kerk is het middelpunt van de Open Dag met een informatiemarkt van maar liefst 1.500m2. De Pieterskerk is een belangrijke locatie voor de universiteit: de universiteit is hier op 8 februari 1575 ingewijd. De verjaardag van de universiteit vieren we nog elk jaar in de Pieterskerk.

Tijdens de Open Dag vind je in de Pieterskerk informatie over alle Leidse en Haagse opleidingen van de universiteit. Je kunt er ook praten met studenten en docenten, informatie vinden over op kamers gaan en een voorproefje krijgen van het Leidse of Haagse studentenleven.

Travel in style!

Alle locaties zijn op loopafstand van elkaar, maar het is natuurlijk veel leuker om in stijl naar je volgende presentatie te gaan: speciale tuktuks brengen je supersnel naar je volgende Open Dag-bestemming!

De Open Dag vindt niet alleen plaats in de Pieterskerk, maar ook op andere locaties in de stad. Bijvoorbeeld de Sterrewacht, de Stadsgehoorzaal en het ceremoniële hart van de universiteit: het Academiegebouw. Hier kun je presentaties bijwonen van de opleidingen. Je leert hier bijvoorbeeld welke vakken er zoal zijn, en wat je met de opleiding kunt doen.

Spot beroemde handtekeningen

Een echte aanrader is het beroemde Zweetkamertje in het Academiegebouw, het hart van de universiteit. Na het behalen van je masterdiploma mag je hier je handtekening zetten. Op de Open Dag mag je alvast een kijkje nemen en bedenken waar jij straks je handtekening wilt zetten. Op de muur, onder de tafel, op het plafond of naast de handtekening van bijvoorbeeld Koning Willem-Alexander of Nelson Mandela.

Reis virtueel naar Den Haag

Leiden en Den Haag zijn per trein maar tien minuten van elkaar verwijderd. Om het je nóg makkelijker te maken, kun je op de informatiemarkt met behulp van een VR-bril Den Haag bezoeken. De virtuele tour brengt je naar de universiteitsgebouwen in Den Haag, het Binnenhof en het strand.

Ga mee met de City Tour

Altijd al benieuwd geweest hoe een studentenvereniging eruitziet? En hoe het leven is op een studentenkamer? Tijdens de Open Dag kun je het ontdekken! Studenten nemen je in een City tour mee op ontdekkingstocht door Leiden. Liever een Engelstalige tour? Doe een koptelefoon op en loop mee met de Silent Disco City Tour.

Succes met de voorbereiding en tot ziens op de Open Dag op 19 oktober!