Coco van Beveren en Frits Brouwer winnen de LUCSoR scriptieprijs 2019

Het Leids Centrum voor Religiewetenschap (LUCSoR) en de Beheerstichting Theologische Fondsen reiken elk jaar twee scriptieprijzen uit, een voor het beste bachelorwerkstuk en een voor de beste masterscriptie. Aan elk van beide prijzen is een geldbedrag verbonden van € 500.

Dit jaar vond de uitreiking op 2 oktober plaats. Er was stellig een aantal goede bachelorscripties voorhanden, maar geen van alle haalde het zeer hoge niveau dat voor bekroning benodigd is. Dat was wel het geval bij twee masterscripties. Daarom heeft de jury besloten de scriptieprijzen ditmaal alleen aan de beide masterwerkstukken toe te kennen. Het gaat om de scripties van Coco van Beveren en Frits Brouwer.

Coco van Beveren behandelt een actueel vraagstuk in haar werkstuk Much Ado about Women: On the Orthodox Union’s Ban on Women’s Ordination and Shifting Notions of Authority in America’s Orthodox Community (begeleider Prof. Dr. Judith Frishman). Dit uitdagende onderwerp stelt Coco van Beveren op een bijzonder originele wijze aan de orde. De scriptie van Frits Brouwer (begeleid door Dr. Markus Davidsen) draagt als titel A Crumbling Fortress is our God: The Maintenance Mechanisms of the Dutch Reformatoric Community. Ook dit is een bepaald originele, strak gecomponeerde scriptie, waarin op een intelligente en creatieve manier gebruik wordt gemaakt van een sociaal-psychologische theorie van wijlen professor Meerten ter Borg.

De prijzen werden uitgereikt in een feestelijke bijeenkomst in de Faculteitskamer Geesteswetenschappen van het Academiegebouw op vrijdag 2 oktober. Bij die gelegenheid werden beide laureaten toegesproken door de opleidingsvoorzitter van religiewetenschappen, Prof. Dr. Judith Frishman, die tevens voorzitter is van de Beheerstichting Theologische Fondsen.