Kees Hummel

Internationale conferentie Industriële Ecologie komt naar Leiden

In 2021 vindt in Leiden de elfde conferentie van de International Society for Industrial Ecology plaats. Tijdens de laatste conferentie van de Society in Beijing, China, werd het Centrum Milieuwetenschappen Leiden (CML) gekozen als gastheer voor de komende tweejaarlijkse bijeenkomst. ‘Industriële ecologie kan ons helpen de richting te bepalen die we moeten inslaan.’

Industriële ecology

De allereerste conferentie van de International Society of Industrial Ecology (ISIE) vond in 2001 ook plaats in Leiden. Het evenement bracht voor het eerst wereldwijde experts op het gebied van industriële ecologie samen. In 2021 organiseert Leiden de conferentie in samenwerkingen met de Technische Universiteit Delft.

De terugkomst naar Leiden maakt het mogelijk de veranderingen te zien die zich in de afgelopen twintig jaar in het veld hebben voltrokken. Industriële ecologie is in deze jaren uitgegroeid tot een onderzoeksgebied dat een zeer belangrijke rol speelt bij de transitie naar een duurzamere samenleving. ‘Het idee dat we naar de samenleving kunnen kijken in termen van materiaal- en energiestromen, het raakvlak tussen economie en milieu, was toen grensverleggend,’ zegt universitair hoofddocent Esther van der Voet, die het Leidse evenement zal leiden. ‘Nu is het een algemeen aanvaard onderdeel van zowel wetenschap als beleid.’ In 2001 boden slechts enkele vooruitstrevende universiteiten vakken in industriële ecologie aan. Tegenwoordig zijn er op veel plaatsen complete programma’s te vinden en is een groot aantal promovendi werkzaam in het veld.

Baanbrekend onderzoek

‘Het CML heeft één van de grootste onderzoeksgroepen in industriële ecologie ter wereld, met een lange traditie in baanbrekend onderzoek naar innovatieve benaderingen, zoals het analyseren materiaal- en goederenstromen en de levenscycli van producten,’ zegt Arnold Tukker, wetenschappelijk directeur van het CML. ‘We zijn dan ook erg blij dat het ISIE ons voor de tweede keer in 20 jaar de organisatie voor deze toonaangevende conferentie heeft toevertrouwd.’

Transitie

Het thema van de conferentie van 2021 is 'Transities'. Van der Voet legt uit: 'Terugkijken om te zien waar we vandaan komen is een goede zaak. Maar het is nog beter om vooruit te kijken naar waar we naartoe willen. Daarom hebben we dit thema voorgesteld. De wereld is op een punt aangekomen waar echt grote veranderingen nodig zijn en industriële ecologie kan ons helpen de richting te bepalen die we moeten inslaan.'

ISIE

De International Society for Industrial Ecology promoot industriële ecologie als een manier om innovatieve oplossingen te vinden voor ingewikkelde milieuproblemen en vergemakkelijkt de communicatie tussen wetenschappers, ingenieurs, beleidsmakers, managers en advocaten die geïnteresseerd zijn in een betere integratie van milieuoverwegingen in economische activiteiten. De missie van het ISIE is het promoten van industriële ecologie in onderzoek, onderwijs, beleid, gemeenschapsontwikkeling en industriële praktijken.

De conferentie vindt plaats van 5 tot 8 juli 2021 in Leiden.