Jong geleerd: Universiteit Leiden in de optocht op 3 oktober

Voor het eerst is een praalwagen van de Universiteit Leiden te bewonderen in de Grote Optocht tijdens Leidens Ontzet. Op 3 oktober viert heel Leiden feest, en de universiteit viert dit groots mee, vanwege haar 444ste verjaardag.

Ruim 130 figuranten zullen de Universiteit Leiden vertegenwoordigen in de optocht. Het thema van de Grote Optocht is dit jaar ‘Jong Geleerd’ en dat is ook de inspiratie voor de presentatie van de Universiteit Leiden, die op 3 oktober als eerste groep in de optocht voorbij komt. Een bijzonder cortège van Jong Geleerden loopt mee: onze hoogleraren met hun (klein)kinderen. Een praalwagen, geïnspireerd op de Leidse Sterrewacht, laat zien hoe wetenschap er vroeger en nu uit zag. En natuurlijk studenten uit alle eeuwen, en medewerkers van over de hele wereld. De universiteit toont zich in al haar facetten aan de stad Leiden, en zo vieren we samen 445 jaar bevrijding van de Spanjaarden en 444 jaar Universiteit Leiden.

Cadeau van Willem van Oranje

Op 3 oktober viert Leiden dat de stad de strijd tegen de Spanjaarden heeft gewonnen tijdens de Tachtigjarige Oorlog. Na tijden van strijd en honger is ons Leiden bevrijd – en brengen de Geuzen ons haring en wittebrood! Willem van Oranje, de leider van de opstand tegen de Spanjaarden, wil Leiden bedanken voor het moedige verzet. De legende wil dat de stad een cadeau mag kiezen: nooit meer belasting betalen óf een universiteit krijgen. De inwoners kiezen voor het laatste en in 1575 is de stichting van de Universiteit Leiden een feit.

De band tussen stad en universiteit

Nu, 444 jaar later, is het tijd voor de universiteit om een cadeautje terug te geven aan de stad. De viering van ons 444-jarig bestaan is daarom een jaar vol activiteiten voor jong en oud. En om de bijzondere band tussen Leidens Ontzet en de stichting van de universiteit te benadrukken, is de Universiteit Leiden dit jaar te bewonderen in de Grote Optocht op 3 oktober.

Kom kijken naar de Grote Optocht op 3 oktober

De Grote Optocht is elk jaar een hoogtepunt van de viering van Leidens Ontzet. Op 3 oktober lopen honderden Leidenaren, jong en oud, een route door het centrum van de stad. Dit jaar is het thema van de Optocht ‘Jong Geleerd’: alle kostuums en praalwagens sluiten aan bij dit thema. Vanaf 13u trekt de parade door de stad. Route en meer informatie

Benieuwd hoe de praalwagen eruit gaat zien? Hieronder alvast een sneak preview!

3 October University

Is er leven op andere planeten? Kunnen orang-oetans verliefd worden? Hoe graaf je een dinosaurus op? Wat is er waar en wat is er nep op internet? Dit jaar is de 3 October University speciaal gericht op kinderen. In de tent in het Van der Werfpark beantwoorden wetenschappers van de Universiteit Leiden al je vragen. Kom wetenschap zien, horen doen en beleven – ook leuk als je geen kind meer bent!

Programma:

• 12:15 - 13:00: Tom Roth en Ajouad el Miloudi over Tinder voor orang oetans
  • 13:15 - 13:45: Anne Schulp over het opgraven van dinosaurussen
  • 14:00 - 14:30: Alexander Pleijter over hoe je nepnieuws herkent op internet
  • 14:45 - 15:15: Ignas Snellen over buitenaardse werelden

Leidens Ontzet en het ontstaan van de universiteit

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of