Experimentele Brahms in première

Op 19 en 20 september a.s. kunnen muziekprofessionals en -liefhebbers kennis maken met een nieuwe Brahms op grond van onderzoek door Johannes Leertouwer, dirigent van de Nieuwe Philharmonie Utrecht. Voor zijn promotie aan de Universiteit van Leiden doet Leertouwer onderzoek naar hoe Brahms gespeeld werd in verschillende perioden van de geschiedenis. Leertouwer onderzoekt of we lang geleden vergeten expressiemiddelen nu opnieuw kunnen gebruiken.

“Sinds we opnamen kunnen maken, zijn de speelstijlen van alle orkesten naar elkaar toegegroeid. We streven allemaal naar gelijkmatigheid en herhaalbaarheid. Ik wil onderzoeken of we expressiemiddelen die in de twintigste eeuw overboord zijn gegaan, opnieuw kunnen gebruiken. Er is al heel veel kennis verzameld over de negentiende-eeuwse uitvoeringspraktijk. Waar het mij nu om gaat is de uitvoerbaarheid en de expressieve werking van de verloren negentiende-eeuwse stijlmiddelen.

Dankzij de samenwerking tussen de Nieuwe Philharmonie, het Conservatorium van Amsterdam, de Leidse Universiteit, en niet te vergeten dankzij de vooraanstaande collega’s, alumni en studenten die hun medewerking aan het orkest hebben toegezegd, kan ik mijn ideeën testen en ontwikkelen in een geweldig laboratorium. We gaan experimenteren met tempovrijheid, met vibrato en met portamento”

Leertouwer en z’n orkest spelen de Eerste Symfonie en het Eerste Pianoconcert van Brahms. In het tweede stuk is Paolo Giacometti de solist. Hij bespeelt een Blüthner vleugel uit 1857 uit het atelier van Andriessen in Haarlem.

Er zijn twee concerten: op donderdag 19 september om 19.30 in het Conservatorium van Amsterdam en een dag later op vrijdag 20 september om 20.15 in de Stadsgehoorzaal in Leiden. In de Leidse Nacht van Ontdekkingen op zaterdag 21 september, zal Johannes Leertouwer vertellen over zijn onderzoek in een lezing met muziek, in de Tempelzaal van het Rijksmuseum van Oudheden aan het Rapenburg.

Dit is het eerste project van vier, die telkens in de septembermaanden tot 2022 leiden tot  concerten in Leiden en Amsterdam. In de loop van het project worden alle concerten en symfonieën van Brahms opgenomen.