Aftrap van het Leiden Law School Buddy Programme

Donderdag 5 september 2019 heeft het Leiden Law School Buddy Programme het academisch jaar afgetrapt met de welkomstborrel in de Global Lounge. Alle deelnemende internationale studenten en hun buddy’s kwamen samen om, onder het genot van een hapje en een drankje, elkaar te leren kennen en vooral om hun eerste ervaringen in Leiden te delen.

'Het was een geslaagde avond', zegt Ilayda Konuk, coördinator van het Buddy Programme. Samen met loopbaancoach Marije Bedaux hebben ze hard gewerkt om een programma op te zetten dat voor internationale studenten een laagdrempelige manier van contact creëert. 'Internationale studenten komen weinig in contact met Nederlandse studenten. Het Buddy Programme faciliteert interculturele uitwisseling', zegt Bedaux.

Dit jaar vindt de eerste editie van het Buddy Programme plaats. Daarom werd naast het gezellige borrelen ook de tijd genomen om de buddy's te vragen naar hun ervaringen. Wat ging er goed? Wat kan er beter? Er kwamen veel positieve reacties uit de groep. 'De tips die wij van de buddy's krijgen zijn zeer waardevol en we zullen het natuurlijk meenemen voor het tweede semester, wanneer de volgende groep internationale studenten aankomt in Nederland.'

De welkomstborrel is de eerste van de drie geplande activiteiten van het semester. Naast een afsluitende sint- en kerstborrel in december, zal er ook een culturele activiteit plaatsvinden. 'Wij kijken met veel plezier terug op deze geslaagde avond en kijken uit naar de komende activiteiten die plaats zullen vinden in het eerste semester.'

Wat is het buddy programme?

In het eerste en/of tweede semester van het studiejaar worden de internationale studenten die nieuw zijn in Leiden gekoppeld aan een Nederlandse student of aan een ervaren buitenlandse student: de persoon bij wie ze terecht kunnen voor hulp bij vragen die zich kunnen voordoen bij een student die tijdelijk in Leiden woont. De studenten houden – afhankelijk van hun rooster – wekelijks contact. Voor alle deelnemers aan het programma worden twee borrels en een cultureel uitstapje georganiseerd.

Het programma voorziet niet alleen in de broodnodige ondersteuning, maar stelt zowel de buddy als de internationale student in staat om andere culturen te leren kennen, hun netwerk uit te breiden en misschien wel een nieuwe vriendschap op te bouwen.

Interesse?

Lijkt het je leuk om in het tweede semester van studiejaar 2019–2020 een buddy te zijn? Meld je dan hier aan. Voor vragen kan je terecht bij coördinator Ilayda Konuk via buddyprogramme@law.leidenuniv.nl.