Wouter Jong op NPO Radio 1 over crisiscommunicatie van burgemeesters

Een man overleed in Assen nadat hij door omstanders werd vastgehouden. De man zou een meisje hebben betast en onder de omstanders zou de vader van het meisje aanwezig zijn. Vijf mannen zijn door de politie aangehouden en later weer vrijgelaten. Er gaan nu wilde geruchten rond. Hoe gaat een burgemeester met zo’n situatie om en wat voor taak heeft een burgemeester in de crisiscommunicatie?

Wouter Jong , docent aan het Institute of Security and Global Affairs van de Universiteit Leiden, werkt voor het Nederlands Genootschap van Burgemeesters en zal aan het eind van het jaar promoveren op het onderwerp crisiscommunicatie. 'Waar een burgemeester vooral alert op is bij zo’n situatie zoals in Assen, is of er onrust ontstaat in de gemeenschap en wat een gemeente kan doen om mensen te ondersteunen en ervoor te zorgen dat de situatie niet escaleert. Communicatie is hier een belangrijk middel voor.' Wouter Jong geeft advies aan burgemeesters over crisiscommunicatie bij verschillende incidenten. 'Het is vaak niet mogelijk om voor elke situatie een draaiboek te maken. Vooral bij maatschappelijke onrust wordt meer maatwerk vereist.', zegt Jong.

Communicatie noodzakelijk

Net als bij de situatie in Assen is het moeilijk voor burgemeesters om te reageren op een incident dat recentelijk is gebeurd. Vaak reageert een burgemeester pas wanneer hij of zij meer informatie over de situatie heeft. Dit was tot voor kort de normale reactie bij overheden. Wouter Jong ziet dit echter steeds meer veranderen bij burgemeesters. 'De tijd van ik zeg maar niks, want dan zeg ik ook niks verkeerd lijkt voorbij te zijn. Burgemeesters begrijpen dat communicatie noodzakelijk is om te reageren op een crisis.'

Luister de volledige podcast met Wouter Jong op de website van NPO Radio 1.