Verschillende initiatieven na Wikipedia workshop

Begin dit jaar was Arne Wossink van Wikimedia Nederland te gast bij Instituut voor Geschiedenis voor een workshop over het gebruik van en het schrijven voor Wikipedia.

Wossink legde uit: het schrijven van de artikelen op Wikipedia is mensenwerk. Omdat Wikipedia zoveel gebruikt wordt (ook door onze studenten) is het dan ook belangrijk om na te gaan waar de blinde vlekken zijn – en welke informatie wel of niet gedeeld wordt. Immers, een Wikipedia pagina zal een van de eerste hits op Google zijn en aan de informatie die daar te vinden is wordt een zekere autoriteit toegedicht.

Bij de Wikipedia workshop waren zo’n 20 collega’s aanwezig en uit die middag zijn verschillende initiatieven voortgekomen. Wossink heeft in een tweede sessie nog uitgelegd hoe je een eigen artikel op Wikipedia schrijft waardoor veel praktische obstakels uit de weg geruimd werden. Inmiddels zijn er al verschillende Nederlandstalige lemma’s over Leidse en niet-Leidse wetenschappers toegevoegd: onder andere over Judith Pollmann, Felienne Hermans, Emily Hemelrijk, Nira Wickramasinghe, Suze Zijlstra en Cátia Antunes.