Jonge wetenschappers vinden elkaar bij Young Faculty of Science

Universitair docent, het kan een vrij solitair bestaan zijn. Deze wetenschappers hebben vaak nog geen eigen onderzoeksgroep en beschikken nog niet over het uitgebreide netwerk van universitaire hoofddocenten of hoogleraren. En dat is precies wat de Young Academy Leiden beoogt te veranderen. De eerste Young Faculty of Science lunch in juni was een succes; nieuwe lunches staan gepland.

Een sterk netwerk van jonge wetenschappers

Zo’n dertig universitaire docenten (UD’s) verzamelen zich op 14 juni voor de Sitterzaal. Sommigen zijn bekenden van elkaar, maar de meesten niet. Echt mengen wil het bij binnenkomst dan ook nog niet, getuige het ‘groene’ clustertje van drie CML-onderzoekers. Maar netwerken op een lege maag is lastig, de pistolets vinden dan ook gretig aftrek.

Nadat iedereen een broodje gepakt heeft, neemt organisator Yamila Miguel het woord. Samen met Stéphanie is zij lid van de Yound Academy Leiden, van waaruit ze de lunches organiseren. Miguel vertelt over het doel van de Young Faculty of Science lunch: een informele plek creëren waar universitaire docenten elkaar beter leren kennen, met als bijkomend effect nieuwe samenwerkingen en een versterkt netwerk van jonge wetenschappers.

Veel UD's lopen tegen het probleem aan waar ze prioriteit aan moeten geven, licht van der Pas later toe. 'Eigen onderzoek? Subsidies aanvragen? Onderwijs? Promovendi begeleiden? Het is fijn om dan te kunnen sparren met iemand in dezelfde carrierefase en ervaringen uit te wisselen.' Ook zijn veel UDs enthousiast over het idee om samen te werken buiten hun vakgebied, vervolgt ze. 'Maar hoe leg je dat eerste contact? Dit is een laagdrempelige manier om dat te doen, en er is binnen onze faculteit veel expertise om te verbinden.

De ijsbreker

Na het openingspraatje is het tijd om het ijs te breken. Van der Pas deelt uitgeprinte tweets uit van het bekende Twitterkanaal ‘Shit Academics Say’. Vervolgens gaan de UD’s enthousiast op zoek naar hun wederhelft en komen de gesprekken op gang. Van der Pas toont zich achteraf zeer tevreden. 'We vonden deze lunch een groot succes, er werden enorm veel ervaringen uitgewisseld. Vooral over het tenure track werd druk gediscussieerd. Interessant om te horen hoe verschillend de invulling is die daar per instituut aan wordt gegeven. Het was gezellig en we hopen 27 augustus zowel bekende als weer nieuwe gezichten te zien!'