1 miljoen euro voor onderzoek zandige klimaatadaptatie in Nederland

Het project C-SCAPE ontvangt een financiering van 1 miljoen euro in kader van het NWO-programma ‘Living labs in the Dutch delta’. C-SCAPE, geleid door TU Delft, is een samenwerking met het Centrum voor Milieuwetenschappen Leiden (CML), Rijksuniversiteit Groningen, Deltares en Hogeschool Zeeland, en beoogt de toekomst van de Nederlandse kustbescherming te verkennen met behulp van zandige strategieën en de maatschappelijke gevolgen daarvan.

C-SCAPE: Zandige klimaatadaptatie maatregelen voor duurzame kustontwikkeling

Zandsuppleties op de kust zijn onmisbaar als natuurlijke maatregel tegen overstromingen. Tegelijkertijd bieden ze unieke kansen voor natuur en maatschappij. Door klimaatverandering is een sterke toename van het jaarlijkse suppletievolume voorzien. C-SCAPE wil de kennis en instrumenten ontwikkelen die deze schaalsprong mogelijk maken. Hiervoor wordt een Living Lab ingericht rond twee recente, grootschalige kustversterkingsprojecten: de Zandmotor en de Hondsbossche Duinen. Op deze unieke locaties verrijkt C-SCAPE bestaande meetreeksen met aanvullende metingen, die inzicht geven in de morfologische, ecologische en socio-economische effecten van grootschalige suppleties. Hierdoor kunnen toekomstige klimaatadaptatie maatregelen beter ontworpen en geëvalueerd worden. Tevens zullen locaties in Zeeland en Ameland onderzocht worden, om een zo representatief mogelijk inzicht te verkrijgen van de Nederlandse kust.

Samenwerken om onze kust te beschermen

Het project is een samenwerking tussen drie universiteiten: TU Delft (coördinatie), Rijksuniversiteit Groningen en Universiteit Leiden. Bij elke universiteit zal één promovendus voltijd aangesteld worden voor C-SCAPE. Vanuit Universiteit Leiden neemt het Centrum voor Milieuwetenschappen Leiden (CML) deel aan het project. Alexander van Oudenhoven schreef mee aan het onderzoeksvoorstel. ‘Ons werkpakket zal onderzoeken hoe zandige strategieën, zoals zandsuppletie, optimaal te ontwerpen in het licht van klimaatadaptatie. Hierbij zal adaptatie worden bekeken vanuit een ecologisch, biofysisch en maatschappelijk oogpunt. De bijdragen die de natuur kan leveren aan menselijk welzijn staan hierbij centraal.’ Naast de universiteiten werken ook Hogeschool Zeeland en Deltares mee. Daarnaast dragen de volgende eindgebruikers aan het project bij: Provincie Noord-Holland, Staatsbosbeheer, Zeeuwse Kustgemeentes, Waterschap Scheldestromen, Rijkswaterstaat, Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier, OBN, Van Oord, Witteveen+Bos, Natuurmonumenten, Svasek en WWF.