Digitaal toetsen: makkelijker nakijken en sneller de resultaten

Digitaal toetsen is een opkomende nieuwe vorm van toetsen: het is makkelijker nakijken en studenten hebben sneller hun cijfers. Vanuit het universiteitsbrede Pilot Project Digitaal Toetsen is het ExpertiseCentrum Online Leren (ECOLe) dit jaar voor Geesteswetenschappen aan de slag gegaan om het mogelijk te maken grootschalige digitale toetsen af te nemen.

De nieuwe manier van toetsen

Digitaal toetsen brengt vele voordelen met zich mee, aldus Ferdinand Harmsen, Programmamanager ICT in het Talenonderwijs. ‘Het voornaamste voordeel is de werkdrukverlichting voor docenten. Zo maakt digitaal toetsen het mogelijk om toetsen makkelijker na te kijken: docenten hoeven geen handschriften meer te ontcijferen en kunnen op open vragen gemakkelijk en snel punten toekennen met behulp van een antwoordmodel. Gesloten vragen worden automatisch nagekeken. Bovendien zijn er naast multiple choice nog vele andere vraagtypes waarin je je vraag kunt gieten. Ook is het makkelijk om media-bestanden toe te voegen aan je toets.’ Daarnaast is digitaal toetsen ook een oplossing voor studenten: zij vinden het bijvoorbeeld prettig om essay-vragen te typen, dit gaat namelijk sneller dan schrijvend, en ze kunnen hun antwoorden makkelijk herzien.

Een primeur voor Geesteswetenschappen

Op maandag 27 mei werd het eerste digitale tentamen afgenomen in het USC: 81 studenten maakten een digitaal tentamen voor Dutch Studies. Ze maakten gebruik van de speciaal ingerichte Chromebooks, waarop zij in Remindo (het toetsprogramma waar de faculteit mee werkt) de toets afnamen. De Chromebooks werden verstrekt vanuit het universitaire project Digitaal Toetsen. Daarin werken de universiteit, het USC en faculteiten samen om in 2019 en 2020 verschillende digitale tentamens voor grote groepen af te nemen in het USC. Hiervoor zijn 400 Chromebooks aangeschaft.

Studenten maken de toets

‘We hebben maanden gewerkt om het digitaal toetsen in het USC mogelijk te maken, want er komt veel meer bij kijken dan je denkt’, zegt Jiske Angenent, assistent bij ECOLe. ‘Een toets moet digitaal worden opgevoerd en de studenten moeten aan de toets worden gekoppeld. Zowel voor de studenten, de docenten als de surveillanten is een instructie gemaakt zodat zij weten hoe ze zich kunnen voorbereiden op een digitale toets en hoe ze in de toetsapplicatie te werk moeten gaan.’ In samenwerking met SOZ en het ISSC, heeft het ECOLe team een toetsprocedure voor digitaal toetsen in het USC opgezet ‘We wilden zeker weten dat het afnemen van de toets soepel zou verlopen op de daarvoor bestemde Chromebooks, voorafgaand aan de echte toets heeft er een testdag plaats gevonden.’

Het resultaat? Geslaagd!

Evengoed was het spannend of de allereerste digitale toets in het USC soepel zou verlopen. Onderwijskundig adviseur ICT en onderwijs Anna Benjamins zegt: ‘Gelukkig waren er geen grote problemen en, hoewel het voor ons redelijk stressvol was, waren de studenten heel enthousiast. Zij gaven het digitale tentamen gemiddeld een 7,7!’

‘Het maken van een digitaal tentamen gaat een stuk sneller dan een papieren tentamen. Daarnaast bespaar je papier en zijn er bij open vragen geen misinterpretaties door iemands handschrift mogelijk’, vertelde een van de studenten achteraf.

Ook de docenten (Olga van Marion en Anouk Beishuizen) waren zeer tevreden!

Het gros van de studenten was tevreden over het gebruik van de Chromebooks. Enkele studenten gaven aan dat ze toch liever op papier worden getoetst omdat ze bang waren dat hun antwoorden zouden verdwijnen: ‘Ik maakte me een beetje zorgen wat er zou gebeuren als de computers vastliepen.’

De experts van het ECOLe konden deze studenten geruststellen: ‘Zelfs bij technische problemen worden antwoorden altijd lokaal opgeslagen en kunnen ze hierdoor nooit verloren gaan.’

Al met al was deze eerste grootschalige toets een succes. Zowel de studenten als de docenten waren enthousiast. En omdat de toets enkel uit gesloten vragen bestond, is deze meteen automatisch nagekeken. Hierdoor zijn de resultaten snel bekend en kunnen studenten via een inzagemoment, thuis of in een lokaal hun resultaat inzien.

Benieuwd naar hoe het toetsprogramma er voor studenten uit ziet? Maak dan de demotoets: universiteitleiden.remindotoetsdemo.nlWil je meer weten over digitaal toetsen binnen de faculteit Geesteswetenschappen? Laat het ons weten via ecole@hum.leidenuniv.nl.