Foto: © Elsevier Weekblad

Ton Koopman benoemd tot voorzitter van Bach-Archiv Leipzig

Ton Koopman (75), hoogleraar Historisch geïnformeerde uitvoeringspraktijk van de oude muziek aan de Universiteit Leiden en tevens klavecinist, organist en dirigent, is benoemd tot voorzitter van het Bach-Archiv Leipzig. Dat is een van de belangrijkste centra voor onderzoek naar het werk van Johann Sebastian Bach en zijn muzikale familieleden.

Als voorzitter wordt Koopman ambassadeur voor het Bachonderzoek in Leipzig. Hij volgt John Eliot Gardiner op, die de functie vanaf 2014 tot 2018 bekleedde. Volgens het archief is Ton Koopman bijzonder geschikt voor de functie van voorzitter vanwege zijn diepgaande en wetenschappelijke onderbouwde kennis over het leven van Bach. Ook zijn muzikale carrière speelt een rol; zoals zijn dirigentschap van het Amsterdam Baroque Orchestra and Choir en gastoptredens als solist en dirigent.

Het Bach-Archiv Leipzig is een muzikaal competentiecentrum in de stad waar Johann Sebastian Bach zijn belangrijkste werken componeerde. Het archief onderzoekt het leven, het werk en de geschiedenis van deze invloedrijke componist en de wijdvertakte muzikale familie Bach. Bovendien conserveert en presenteert het zijn erfgoed op educatieve wijze.