Buro JP

Studenten helpen KPN-collega’s elkaar te vinden

Als je bij KPN werkt, heb je maar liefst 13.000 collega’s. Het is onmogelijk om iedereen te kennen, maar toch heb je soms iemand nodig met een specifieke expertise. Hoe vind je die collega dan op een goede manier? Vier studenten onderzochten dat voor KPN.

In de Den Haagse KPN-vestiging presenteren de vier masterstudenten van het Leiden Leadership Programme (LLP) hun praktijkopdracht. Veel van de medewerkers in de zaal hebben meegewerkt aan het onderzoek. Studenten Tineke, Laura, Marjolein en Stefan hebben namelijk, onder begeleiding van KPN’ers Ruben Greve en Koen Hokke, een aantal maanden meegelopen binnen het bedrijf, waar zij enquêtes en interviews hebben afgenomen. Allemaal om erachter te komen hoe mensen binnen KPN dé collega kunnen vinden die ze nodig hebben.

Het advies dat de studenten aan KPN hebben uitgebracht

Er klinkt gelach door de presentatiezaal wanneer Tineke vraagt hoeveel medewerkers hun TeamKPN up-to-date hebben. Dit persoonssysteem is ontworpen zodat medewerkers elkaar binnen de organisatie kunnen vinden. Iedereen heeft een standaard profiel dat kan worden aangevuld met extra informatie. Hoewel bijna iedereen het systeem gebruikt, geeft een meerderheid in de zaal toe dat hun profiel niet altijd up-to-date is. ‘Dat hebben wij ook teruggezien in de enquête’, lacht Tineke.

Quiz, bespreking en advies

Naast TeamKPN, worden ook KPN Match en JouwHR gebruikt om collega's aan elkaar te koppelen. Toch vinden KPN'ers elkaar nog het meest via het persoonlijke netwerk. En dat gebeurt heel regelmatig: de meeste mensen vragen wekelijks om hulp van een collega. Maar dan moet die specifieke collega wél in het persoonlijke netwerk zitten. En hoe weet je precies wat elke afdeling doet? Kan het zoeken naar collega’s niet sneller en efficiënter? Daarvoor brachten de LLP’ers vier adviezen uit aan KPN, zoals het invoeren van een maandelijkse introductiedag of een weergave van de organisatie op basis van functies.

Wie denkt dat de presentatie van onderzoeksresultaten statisch moet zijn, heeft het overigens mis. De vier adviezen worden begeleid met een quiz, waarop de zaal via MentiMeter kan antwoorden. En dat is niet het enige interactieve onderdeel van de dag: de vier adviezen die de studenten hebben gevormd, worden aan het einde van de presentatie in groepen bediscussieerd.

Leren reflecteren

Daarna is het tijd om te reflecteren op het proces. Dat is een van de vaardigheden die de studenten bij het LLP leren. Volgens henzelf hadden ze dat soms wat meer mogen doen. ‘Het is heel verleidelijk om maar door te blijven gaan naar het eindresultaat’, legt Marjolein uit. Toch hebben de studenten zichzelf herinnerd aan hun lessen uit het LLP en hebben ze twee weken voor de presentatie uitgebreid de tijd genomen om te reflecteren. ‘Je moet bij zo’n opdracht niet alleen op jezelf reflecteren, maar ook op het groepsproces. Vanuit het LLP leren we hoe je op een goede en gecontroleerde manier feedback aan elkaar kan geven’, vertelt Stefan.

Voor het zover is, is het eerst tijd voor een welverdiende borrel. De vier masterstudenten nemen daarmee ook afscheid van KPN, maar niet zonder een laatste hartenkreet. ‘Helaas stopt voor ons hier het project, maar we hopen zeker dat jullie met deze adviezen verdergaan!’, aldus Marjolein.

Tekst: Maxime Geervliet
Fotografie: JP Witteman