Rembrandt's Marten Soolmans op de voorgevel van het KOG

Het is je vast niet ontgaan: aan de voorgevel van het Kamerlingh Onnes Gebouw, boven het Juridisch Café, hangt een enorme afbeelding van een bekend schilderij van Rembrandt.

Het gaat om het portret van Marten Soolmans, dat Rembrandt in 1634 schilderde. Soolmans liet het portret maken toen hij in ondertrouw ging met Oopjen Coppit, van wie ook een portret werd gemaakt. De originele werken worden afwisselend tentoongesteld in het Rijksmuseum in Amsterdam en het Louvre in Parijs.

Soolmans studeerde tussen 1627 en 1633 Rechten in Leiden. Ook Rembrandt stond enige tijd ingeschreven als student aan de Universiteit Leiden.

Ook op andere gebouwen van de universiteit hangen grote afbeeldingen van schilderijen van Rembrandt. Daarmee toont de Universiteit Leiden de band tussen de schilder en de universiteit. Rembrandt portretteerde diverse Leidse alumni, waaronder dus Oopjen. Bovendien bezit de Universiteitsbibliotheek zo’n honderd prenten van Rembrandt.

Cadeau

De buitenexpositie Uitvergroot: Rembrandt & de Universiteit Leiden is een cadeau van de universiteit aan de stad. In 2019 is het 444 jaar geleden dat de Universiteit Leiden werd ‘geboren’ en 350 geleden dat de schilder Rembrandt van Rijn overleed. Vanwege dit bijzondere 444/Rembrandtjaar heeft de gemeente Leiden bij uitzondering toestemming verleend voor deze doeken bij de veelal monumentale panden.

De buitenexpositie is vanaf half mei 2019 tot uiterlijk begin februari 2020 te zien. Het eerste doek, aan de gevel van de Universiteitsbibliotheek, is op 13 mei opgehangen.