Het Singelpark rond met het NGL: groen en ontspannend

Het Natuurwetenschappelijk Gezelschap Leiden (NGL) sloot zijn lezingenreeks voor het jaar 2018/2019 af met een excursie door het bijna afgeronde Singelpark op vrijdag 26 april. NGL-lid én botanisch curator Rinny Kooi vertelde de NGL-leden alles over het groen rondom de Leidse Singels.

De jaarlijkse NGL-excursie begon dit jaar in het in 2017 geheel gerenoveerde historische P.J. Veth-gebouw, het oude biologiegebouw van de Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen. In de oude collegezaal trapte vervangend NGL-voorzitter Han de Winde de bijeenkomst af met een uitgebreid moment van herdenking voor voorzitter Mathieu Noteborn, die op 5 april plotseling overleed.

Foto van overleden voorzitter Mathieu Noteborn met historische NGL-voorzittershamer

Zeer bijzonder NGL-lid Mathieu Noteborn

‘Mathieu was een grote drijvende kracht voor het NGL’, vertelde De Winde. Noteborn blies het NGL nieuw leven in door de samenwerking met de faculteit te verstevigen. Ook vergrootte hij de bekendheid van de vereniging en stelde haar meer open voor Leidse alumni en geïnteresseerden uit de regio. Onder Noteborns leiding verdubbelde het NGL-ledenaantal en werden de lezingen meer en meer bezocht.

Ook bracht Noteborn zijn vrolijke, gezellige en betrokken wijze van bijeenkomsten leiden naar het NGL. Zo gaf hij bij een lezing het jongste NGL-lid van 10 jaar oud de taak om voor hem met de voorzittershamer te slaan. Vaak bracht hij sprekers in verwarring met lange bedankspeeches, die zo uitgebreid en innemend waren dat niet meer duidelijk was wie die avond de lezing gaf. Mathieu Noteborn was een zeer bijzonder voorzitter en NGL-lid, aldus De Winde. ‘Daarom verdient hij een plekje tussen de Bijzondere leden van het NGL.’ Zijn naam komt daarmee in een rij met beroemde namen als die van Nobelprijswinnaren Hendrik Lorentz en Heike Kamerlingh Onnes.

Het Singelpark door het oog van een Botanisch Curator

Na dit eerbetoon nam biologe Rinny Kooi, botanisch curator van het Singelpark, het stokje over. Ze leidde de aanwezigen vanuit hun collegebanken alvast kort door het Singelpark in 100 slides. Daarbij stond ze stil bij de bijzondere bomen langs de Singeloevers, zoals de beuk van begraafplaats Groenesteeg. Die is zo knoestig doordat hij een combinatie is van een groene en een bruine beuk, legde Kooi uit. Vervolgens wandelden de NGL-leden door de volop in bloei staande Hortus naar de rondvaartboot aan de aanlegsteiger.

Voorzien van een hapje en een drankje legden de NGL-leden de bijna 7 kilometer van het Singelpark af over het water. Rinny Kooi en ‘Vriend van het Singelpark’ Theo van der Krogt beantwoordden onderweg vragen en wezen de inzittenden op de noemenswaardige onderdelen van het park. Dat het Singelpark een echte plek voor recreatie is geworden ondervonden de NGL-leden aan den lijve. Vanuit de boot redden zij een voetbal uit het water en retourneerden deze aan een vader en zoon op de oever. De boot leverde de NGL-leden uiteindelijk af bij de Oude UB op het Rapenburg. Daar maakten ze een nieuwe groepsfoto, een tegenhanger voor de oude, historische foto van het Gezelschap.

Op naar een nieuw NGL-jaar
De komende maanden gaat het NGL-bestuur op zoek naar goede sprekers voor het nieuwe academische jaar. De
jaaragenda zal begin september bekend gemaakt worden; NGL-leden kunnen in ieder geval rekenen op vijf lezingen op de traditionele derde donderdag van de maanden oktober, november, januari, februari en maart. 2020 is voor het NGL een lustrumjaar, de vereniging bestaat dan 150 jaar.
Meer over het NGL