Pim Rusch fotografie

Capstone Conferentie: van Leidse diversiteit tot Europese toekomst

Het is zoeken naar een plekje in de zaal van de Capstone Conferentie 2019. Studenten, docenten en stakeholders van het Humanities Lab zijn geïnteresseerd in de uiteenlopende onderzoeken die er worden gepresenteerd. Zo plozen studenten de toekomst van Europa uit en krijgen we te horen waar onze fascinatie met (on)sterfelijkheid vandaan komt. De onderzoeken hebben in ieder geval één ding gemeen: ze bieden veel stof tot nadenken.

‘Wie kan hier lezen en schrijven?’, begint een studente haar eindpresentatie van het Honours College Humanities Lab. Gniffelend steekt de volledige zaal zijn hand op. ‘Wie heeft zijn telefoon binnen handbereik liggen?’, vervolgt ze. Bijna de gehele zaal moet nu weer zijn hand opsteken. ‘Maar wie weet ook hoe hij een app moet bouwen voor op diezelfde telefoon?’ Het blijft nu angstvallig stil. Dat is precies waar het onderzoek van deze groep over gaat: de wereld vraagt om steeds meer digitale geletterdheid, maar in hoeverre is de mensheid bereid om zich hiervoor in te zetten?

Diversiteit

Ook de diversiteit binnen de Faculteit Geesteswetenschappen wordt onder de loep genomen. De resultaten stellen de studenten enigszins teleur: slechts 29% van de professoren is vrouw, minder dan 25% van de verplichte literatuur uit bachelorvakken is geschreven door niet-westerse auteurs en veel buitenlandse studenten voelen zich wel eens buitengesloten omdat ze geen Nederlands kennen. Tijd voor actie, betogen de studenten daarom. Ze roepen de universiteit op om minderheden beter te omarmen, presenteren het idee van gratis Nederlandse les voor buitenlandse studenten en benadrukken het belang van flexibele werktijden voor vrouwelijke medewerkers.

En dan de toekomst van Europa onderzoeken aan de hand van Ilja Leonard Pfeiffer’s Grand Hotel Europa: dat was de lastige taak voor een andere groep studenten. Heeft Europa eigenlijk wel een toekomst, of vooral een rijk verleden? Het Grand Hotel Europa waarin Pfeiffer in zijn boek verblijft, is in ieder geval enorm in verval geraakt en de Chinese investeerder meneer Wang, staat op het punt om het hotel over te nemen. ‘Die metafoor mogen jullie zelf interpreteren’, knipoogt de presentator van dit onderzoek.

Onsterfelijkheid

De conferentie gaat na de presentaties verder in de Faculty Club. Hier zijn de posters met de belangrijkste resultaten van elke onderzoeksgroep te vinden. Daar mochten de aanwezigen de posters op inhoudelijke en uiterlijke criteria waarderen. De poster ‘Why die? Immortality through the ages’ kwam als winnaar uit de bus. Voor dit werk over onze fascinatie en angst voor (on)sterfelijkheid ontving het studententeam de eeuwige roem. En als de mens in 2045 daadwerkelijk onsterfelijk is, kunnen zij nog behoorlijk lang van die eeuwige roem genieten.

Tekst: Lotte Middendorp
Fotografie: Pim Rusch fotografie
Mail de redactie

Jaarlijks sluiten de afstuderende Humanities Lab-studenten hun honourstraject af met het capstone project: studenten uit verschillende opleidingen werken in groepsverband aan een interdisciplinair project toe naar een ‘green paper’, een advies over een bepaalde kwestie voor stakeholders. Tijdens de conferentie presenteren zij hun bevindingen in een pitch en een poster.