Rob Demarée ontvangt koninklijke onderscheiding

Docent en onderzoeker Rob Demarée is afgelopen vrijdag benoemd tot Officier in de Orde van Oranje Nassau in het gemeentehuis van Oegstgeest.

Officier in de Orde van Oranje Nassau

Demarée is onderscheiden voor zijn grote wetenschappelijke internationale betekenis, en zijn belangeloze inzet voor de Leidse Egyptologie. Sinds 1984 is hij verbonden geweest aan de opleiding Egyptologie, grotendeels onbezoldigd. Hij heeft grote bijdragen geleverd met zijn kennis van een oude Egyptische handschriften uit Deir-el Medina (een oud-Egyptisch dorpje in de buurt van Luxor ongeveer 1150 jaar v. C) en zijn kennis van het Egyptische dagelijks leven van 3000 jaar geleden.

‘Mede door u is de Leidse Egyptologie internationaal één van de belangrijkste centra voor de studie van het hiëratisch’, zei Emile Jaensch, burgermeester van Oegstgeest. ‘U wilt uw kennis altijd met liefde delen zodat iedereen er van kan leren die daar behoefte aan heeft.

Burgemeester Emile Jaensch (links) en Rob Demarée (rechts)

Internationaal onderzoek

‘Onderzoek moet je internationaal doen’, zei Demarée tegen een verslaggever van Sleutelstad. ‘Vroeger waren geleerden altijd geneigd om in een klein hokje te zitten, maar ik heb van jongs af aan geleerd dat je het zo niet moet doen; dan kom je er niet. Je hebt contact nodig en dat was eigenlijk nieuw in de jaren dat ik er mee begon: ik was een soort jonge hond die rare dingen deed.’

Demarée benadrukt dat het tegenwoordig wel anders ligt. Als voorbeeld geeft hij hoe door technologische ontwikkelingen ontdekkingen sneller in kaart kunnen worden gebracht: als in de ochtend in de Vallei der Koningen er een tekst wordt gevonden, heeft hij in de late morgen een mailtje met een foto en hebben de onderzoekers in de avond een antwoord met wat er staat. ‘Dat duurde vroeger natuurlijk iets langer. Dat soort dingen, dat je met antieke zaken bezig bent en dan gecombineerd met moderne techniek, zijn gewoon een vreugde om te doen’, aldus Demarée.