Voormalig Leids onderzoeker Martha Roggenkamp koninklijk onderscheiden

Roggenkamp geldt als pionier en boegbeeld op het gebied van energierecht. Ze is benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw.

Martha Roggenkamp

Roggenkamp is hoogleraar Energierecht aan de Rijksuniversiteit Groningen. In Nederland is zij de eerste hoogleraar in dat vakgebied en ze is van grote betekenis geweest voor de regulering van de energiesector. Ook speelde ze een grote rol bij de juridische aspecten van urgente thema's als de aardbevingsproblematiek in Groningen, waddengas en publiek aandeelhouderschap in energiebedrijven.

Van 1986 tot 2004 werkte Roggenkamp als onderzoeker bij het inmiddels opgeheven Internationaal Instituut voor Energierecht aan de Universiteit Leiden. In 1999 promoveerde ze in Leiden op het proefschrift Het juridisch kader van pijpleidingen in de olie- en gasindustrie.

Lees ook: Wel of geen leeftijd vermelden bij de jaarlijkse lintjesregen?