Prijs voor 'Breaking down barriers' project van Afrika-Studiecentrum en Liliane Fonds

Het Liliane Fonds en het Afrika-Studiecentrum van de Universiteit Leiden hebben de Impact Challenge Award 2019 gewonnen voor het project 'Breaking down barriers to exclusion. Building capacity for lobby and advocacy for children with disabilities'. De Impact Challenge Award is een nationale onderscheiding voor Nederlandse goededoelenorganisaties die een scherp oog voor de effectiviteit van hun strategieën hebben.

Andere genomineerden waren het Longfonds, Simavi, de Max Foundation en de Nederlandse Stichting voor het Gehandicapte Kind. Het Afrika-Studiecentrum (ASCL) heeft het onderzoeksprogramma voor het project gecoördineerd.

Centrale vraag van het project is: wat zijn succesfactoren voor advocacy, oftewel, beïnvloeding van overheden in ontwikkelingslanden? Hoe kun je bewerkstelligen dat ze hun wettelijke en sociale verplichtingen aan kinderen met een beperking oppakken? Het blijkt dat kinderen en jongvolwassenen vaak niet alleen vanwege hun handicap worden uitgesloten, maar dat er een stapeling van factoren is, waarbij leeftijd, geslacht, seksuele geaardheid en etniciteit de uitsluiting versterken. De effectiviteit van een strategie kan toenemen als ze afgebakende thema’s - zoals jongeren, vrouwen of handicap - overstijgt. Dit besef nodigt uit tot samenwerking met organisaties van andere gemarginaliseerde groepen.

In het project wordt samengewerkt met One Family People in Sierra Leone, Cameroon Baptist Convention Health Services (CBCHS), en Cheshire Homes Society of Zambia.

Volgens de vakjury en het publiek dat bij het Impact Challenge Event op 29 maart kon meestemmen, heeft het Breaking Down Barriers project de grootste ontwikkeling laten zien en hebben de organisaties hun kennis en ervaring het beste gedeeld.

(Rechts op de foto: Willem Elbers, onderzoekscoördinator vanuit het ASCL).

Read the English news item.

Lees meer over het project.