Driemaal Nederlands eremetaal bij European Girls’ Mathematical Olympiad

Het Nederlandse team was bij de achtste European Girls' Mathematical Olympiad zeer succesvol. Drie van de vier teamleden gingen met een medaille naar huis. De Wiskunde Olympiade vond dit jaar plaats van 7 tot 13 april in de Oekraïense hoofdstad Kiev.

De zeventienjarige Floor Beks uit Grou won een zilveren medaille. Haar teamgenoten Hanne Snijders (16) uit Rotterdam en Sièna van Schaick (17) uit Woerden behaalden beiden een bronzen medaille. Ook het vierde teamlid, Ana Mekerishvili (16) uit Den Haag, ging niet met lege handen naar huis: zij kreeg een eervolle vermelding voor het foutloos oplossen van één van de zes opgaven. Birgit van Dalen (Universiteit Leiden en ISW Hoogeland Naaldwijk) en Dirk van Bree (Radboud Universiteit Nijmegen) begeleidden het Nederlandse team.

Deze jaarlijkse wiskunde wedstrijd wordt georganiseerd om meisjes te stimuleren hun wiskundetalent te benutten. De leerlingen kregen op elk van de twee wedstrijddagen drie zeer pittige wiskundeopgaven om op te lossen. Hiervoor kregen ze beide dagen vier en een half uur de tijd.

27e plaats

Voor iedere opgave waren zeven punten te verdienen. De Nederlandse deelneemsters hebben de volgende resultaten behaald:

• 22 punten – zilver: Floor Beks (17 jaar, Grou, 6 vwo, Christelijk Gymnasium Beyers Naudé)
  • 19 punten – brons: Hanne Snijders (16 jaar, Rotterdam, 5 vwo, Marnix Gymnasium)
  • 16 punten – brons: Sièna van Schaick (17 jaar, Woerden, 6 vwo, Minkema College)
  • 8 punten – eervolle vermelding: Ana Mekerishvili (16 jaar, Den Haag, 5 vwo, Edith Stein College)

In totaal ontvingen 56 van de 196 deelneemsters een bronzen medaille, 37 een zilveren medaille en 19 een gouden medaille. In het officieuze landenklassement haalde Nederland een 27e plaats van de 50 deelnemende teams. Naast Europese teams deden ook gastteams mee uit onder andere Canada, India en Peru.

In 2020 in Egmond aan Zee

Tijdens de sluitingsceremonie op 12 april nam het Nederlandse team niet alleen de drie medailles in ontvangst. Het Oekraïense team droeg hier ook de officiële EGMO-vlag over aan het Nederlandse team. Nederland organiseert namelijk in 2020 de negende EGMO. In april 2020 komen zo’n 250 getalenteerde jonge meisjes uit Europa en daarbuiten naar Egmond aan Zee om te strijden in de European Girls' Mathematical Olympiad.

De Wiskunde Olympiade wordt georganiseerd in samenwerking met de Technische Universiteit Eindhoven, Universiteit Leiden, Transtrend, ORTEC en Rabobank en wordt mede mogelijk gemaakt door het Ministerie van OCW, ABN AMRO, ASML, Centraal Bureau voor de Statistiek, Compositio, De Nederlandsche Bank, HP, Noordhoff Uitgevers, Cito, Freudenthal Instituut en de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren.