Alumnus in de spotlight: Gijs ter Braak

In deze nieuwe rubriek, die we dus graag willen laten terugkeren, zetten we een van onze alumni in de spotlights. Voor de aftrap hebben we gekozen voor iemand die Leiden en de studie Rechtsgeleerdheid blijkbaar in zijn genen heeft. Je zou maar de zesde generatie notaris in je familie zijn! Zelfs de broers van Gijs hebben deze beroepskeuze gemaakt, allen zelfs in Leiden gestudeerd. Hoe dat zo is gekomen?

Waarom wilde je notaris worden?

Ik studeerde eerst fiscaal recht, maar die studie vond ik destijds niet heel interessant. Op een ochtend kwam een clubgenoot langs die college notariële wetgeving ging volgen en hij vroeg mij of ik meeging. Aangezien ik - vanwege het feit dat mijn vader notaris was - wel geïnteresseerd was om te horen wat het college in zou houden, ben ik toen meegegaan. Ik vond dat college erg interessant en ben toen overgestapt naar notarieel recht. Het technische aspect van het notariële recht vind ik erg mooi van ons vakgebied.

Waarom de studie in Leiden?

Mijn zeven jaar oudere broer studeerde ook in Leiden en gedurende mijn middelbare school ben ik vaak in Leiden geweest. De stad beviel mij toen - en bevalt mij nog steeds - bijzonder goed!

Je vader én broers zijn allen notarissen, is dat besmettelijk?

Het is lastig om te ontkennen dat het besmettelijk is. Al zijn we niet onze studies gestart met het idee om notarieel recht te gaan volgen, zijn we daar alle drie wel op uitgekomen (ondanks dat onze vader ons met klem had afgeraden om dit vak te gaan beoefenen). Dus een bepaalde aantrekkingskracht heeft het vak wel op ons gehad. Uiteindelijk is het ook zeker mooi dat we allemaal actief zijn op dit vakgebied. Volgens mij vormen mijn broers en ik de zesde generatie van notarissen in onze familie. Dat is wel bijzonder.

Is er nog een notarieel onderwerp dat taboe is binnen je familie?

Als we bij elkaar zijn, zal het niet snel over vakinhoudelijke onderwerpen gaan, er zijn meer interessante onderwerpen in het leven om met elkaar te bespreken.