Najaarsbijeenkomst 2018 Vereniging Oud-Sterrewachters

Op 24 november vond de jaarlijkse najaarsbijeenkomst plaats in het Kamerlingh Onnes Gebouw in Leiden. Een dertigtal oud-Sterrenwachters waren aanwezig bij de Algemene Ledenvergadering , waarin onder meer het jaarverslag werd besproken en de samenwerkingen met de Sterrewacht en het Kaiser-dispuut.

Tijdens de vergadering trad Yuen Ng af als bestuurslid. Namens de leden bedankte voorzitter Niels van Weeren Yuen voor de bewezen diensten in het VO-S bestuur. De ALV accepteerde het toetreden van Maaike Damen tot het bestuur. Zij neemt de rol van secretaris van Gerben Zwart over, die het penningmeesterschap zal invullen.

Tenslotte werden facultaire alumni officer Annette Heijn en Sterrewachter Caroline de Bruin in het zonnetje gezet, vanwege hun aanzienlijke inzet voor verschillende VO-S activiteiten.

Een duik in het verleden

Na de ledenvergadering gaf professor Dirk van Delft een interessante lezing over de rijke geschiedenis van het Kamerlingh Onnes Gebouw (KOG). Enthousiast vertelde hij over de beginjaren, de periode dat Kamerlingh Onnes aan het roer stond, de verschillende aanbouwen en constructieveranderingen en de talrijke beroemde onderzoekers die in het laboratorium werkten of frequent bezoeker waren. Door de vele foto’s en plattegronden die professor van Delft toonde, werd de geschiedenis van deze bijzondere locatie tot leven gewekt.

In het KOG is de plek gemarkeerd waar Heike Kamerlingh Onnes zijn historische daad verrichtte.

Herontdekking van het Kamerlingh Onnes gebouw

De reis door de geschiedenis werd vervolgd tijdens een rondleiding door het gebouw verzorgd door Thomas van Beek, hoofd Facilitaire Zaken van het KOG. Dirk van Delft liep ook mee, wat leidde tot een boeiende combinatie van anekdotes uit het verleden en verhalen uit het heden, nu het gebouw in gebruik is door de rechtenfaculteit. Ook veel VO-S-leden haalden naar hartenlust herinneringen op. De rondleiding werd op bijzondere wijze afgesloten, namelijk met een afdaling in de oude kelders, waar de sporen van weleer nog zichtbaar waren.

Na de rondleiding toog een groot aantal leden naar de overkant van de straat, waar in het theehuis in het Van der Werfpark nog een tijdje werd nageborreld.