Spreuken in 33 verschillende talen laten de (taal)diversiteit van Den Haag zien

Sinds 5 maart is de weg tussen station Den Haag Hollands Spoor en het oude centrum (ook wel 'de Loper Oude Centrum') voorzien van 33 spreuken in verschillende talen die in Den Haag worden gesproken – veel daarvan worden ook onderwezen aan het LUCL.

Samen met vier Leidse studenten  (Cid Swanenvleugel, Ginger Haasbroek, Wei-Wei Lee en Giulia Mazzola), startte Ingrid Tieken-Boon van Ostade het project 'Spreuk op de Stoep' om het meertalige karakter van de stad Den Haag te laten zien. Ook is ze van plan een app te ontwikkelen voor bewoners en voorbijgangers waar mee ze een interessante wandeling langs de spreuken kunnen lopen.

De verzameling van spreuken zijn gegraveerd in de stoepranden in hun originele taal (en schrfit) met Nederlandse vertalingen. Op de weg van het station richting de stad, gaan alle spreuken over reizen – of juist het tegenovergestelde: blijven staan. De eerste spreuk die voetgangers tegen zullen komen wanneer zij Hollands Spoor verlaten is 'Kommie doen?', of 'Welkom in Den Haag' in het lokale dialect.

Meer weten?

Lees meer over het project  van Ingrid Tieken-Boon van Ostade op Facebook.

Ingrid Tieken bij een Poolse spreuk (Beeld: Angelina Adam voor de lokale krant Hollands Spoor)