Fancycrave / Unsplash

Honours Class over vechtscheidingen: ‘Dat mág je een kind niet vragen!’

Jaarlijks maken naar schatting 70.000 kinderen een echtscheiding van hun ouders mee. Eén derde van hen ervaart dit als een vechtscheiding. In de Bachelor Honours Class ‘Vechtscheidingen: kinderen zijn de dupe’ leren studenten wat daar allemaal bij komt kijken.

Prof. Nick Huls is docent van de class en legt de keuze voor het onderwerp uit. Eerder verzorgde hij al een Honours Class over schulden, specifiek bedoeld voor studenten van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid. ‘Maar we dachten dat een cursus over vechtscheidingen ook geschikt zou zijn voor studenten van andere faculteiten zoals de sociale wetenschappen’, zegt Huls, ‘en dat blijkt zo te zijn.’ De nieuwe Honours Class over vechtscheidingen trekt het ook breder: deskundigen uit verschillende disciplines laten hun licht schijnen over het onderwerp. In de tweede bijeenkomst valt de beurt bijvoorbeeld aan stichting Villa Pinedo en actiegroep Herken Ouderverstoting.

‘Op de dag dat jullie uit elkaar gaan, wordt alles anders.’ De studenten kijken gespannen naar een filmpje. Ze zien hoe een kind in de Ziggo Dome een brief aan alle gescheiden ouders van Nederland voorleest. ‘Veel van ons móéten verhuizen en een van jullie heel erg missen. Dat doet pijn.’ Stilte in de zaal.

‘Met de open brief proberen we de scheiding om te zetten in iets positievers’, doorbreekt Demi Keppel van Villa Pinedo het zwijgen. Andere manieren waarop de hulporganisatie dat doet zijn bijvoorbeeld het aanbieden van discussiefora en het buddyproject, waarbij ervaringsdeskundige jongeren worden gekoppeld aan kinderen die een scheidingsproces doormaken. Via een app kunnen ze in anonimiteit met elkaar praten: ‘Je bent een beetje een dagboek dat terugpraat’, vertelt Demi. ‘Je kunt advies geven zonder partijdig te lijken.’

Klootzak zijn

Maar niet alleen kinderen zijn de dupe van een vechtscheiding, benadrukt Anne-Marie van Mackelenbergh, mede-oprichtster van Herken Ouderverstoting. Deze actiegroep zet zich in voor ouders die na de scheiding het contact met hun kind moeten opgeven, terwijl hun ouderschap daarvóór nooit ter discussie stond. Die verstoting is vaak onterecht, vindt Van Mackelenbergh: ‘Je kan een klootzak zijn geweest tegenover je vrouw, maar toch een hele goede vader zijn.’

Volgens haar wordt dan ook regelmatig voor de verkeerde aanpak gekozen: ‘Dat is de zogenaamde Koninklijke Weg – als je van het kind houdt, laat je het met rust.’ Maar een kind heeft in de opvoeding beide ouders nodig, stelt de activiste, zelf partner van een verstoten ouder: ‘Kiezen tussen ouders… kom op hé, dat zijn dingen die je een kind niet eens mág vragen!’ Kinderen worden door de ene ouder gemanipuleerd om verklaringen af te leggen, die de andere in een kwaad daglicht stellen, aldus Van Mackelenberg.

Hoog oplopen

Na afloop praten de studenten even na. Volgens psychologiestudente Annelotte Moens geven de presentaties stof tot nadenken: ‘Of je het er nu mee eens bent of niet, je ziet hoe hoog het oploopt en hoeveel belangen er meespelen.’ Daar sluit Sjoerd van Marum (Geneeskunde) zich bij aan: ‘Er komen veel sprekers langs. Het is leuk om een keer aan de discussiekant te zitten!’

Tekst: Michiel Knoester
Mail de redactie