Frans Osinga benoemd tot Bijzonder Hoogleraar War Studies

De bijzondere leerstoel War Studies, van het Institute of Security and Global Affairs, is bezet door Frans Osinga, hoogleraar en officier bij de Koninklijke Luchtmacht. Ontwikkelingen in de actualiteit maken dat het onderwerp ‘oorlog’ verre van een abstract begrip is.

Elke dag valt in het nieuws te lezen over zorgwekkende berichten over de mondiale politiek, denk aan onderwerpen zoals drones, cyberaanvallen, de strijd tegen IS en de nucleaire rivaliteit tussen de VS en Rusland. Want wat gebeurt er als de diplomatie er niet uit komt? Wanneer heeft het zin om het leger in te zetten? De leerstoel War Studies is tot stand gekomen om internationale veiligheid en de aard van moderne oorlogvoering te onderzoeken.

Aandacht voor het onderwerp oorlog

De expertise in de domeinen ‘war studies’ en ‘strategic studies’ is in Nederland bij een kleine groep mensen belegd, het is daarom goed dat opleidingen rondom conflict en militaire onderwerpen meer aandacht krijgen.  Daarnaast heeft de leerstoel heeft ook een publieke functie: De kennis over vrede en oorlog in de samenleving te verhogen.

Defensie en academia

Het is niet verwonderlijk dat Frans Osinga met zijn militaire achtergrond de aangewezen persoon is om de leerstoel te bekleden. Hij vloog acht jaar als gevechtsvlieger en voor de NAVO was hij werkzaam op het strategisch hoofdkwartier in Amerika. Hij is sinds 2010 als hoogleraar het Hoofd van de Vakgroep Krijgswetenschappen van de Nederlandse Defensie Academie in Breda. Osinga begon zijn academische carrière op de Defensieacademie, promoveerde aan de Universiteit Leiden en was research fellow van Instituut Clingendael. Zijn laatste publicatie is in het boek The Security of Northern Europe en naar aanleiding van die publicatie vindt op 28 maart  een bijeenkomst plaats op de Campus Den Haag.

Samenwerking met KVBK

De leerstoel wordt mogelijk gemaakt door de KVBK, de Koninklijke Vereniging ter Beoefening van de Krijgswetenschap. Het is een platform voor militairen, academici, beleidsmakers, studenten en andere geïnteresseerden in de krijgswetenschappen en wil onderwijs en onderzoek bevorderen. Gezamenlijk vinden ISGA en KVBK elkaar omdat zij met een multidisciplinaire benadering veiligheid en conflict kijken. De leerstoel War Studies verbindt de twee instituten op een concrete manier, waarbij Osinga zich met een aantal thema’s zal bezighouden. Voorbeelden van deze thema’s zijn de ontwikkelingen in en debatten rond moderne oorlogvoering, de rol van militaire macht als veiligheidspolitiek instrument, de uitdagingen van vredesoperaties, militair strategische theorie en de maatschappelijke en politieke perspectieven op militair geweld.

Naast zijn eigen onderzoek, zal Osinga enkele promovendi begeleiden en geeft hij colleges over oorlog en strategie bij twee vakken in de minor Global Affairs en de bachelor Security Studies van het ISGA.