ACPA introduceert: Judith van IJken

Sinds 11 maart 2019 exposeert fotografe Judith van IJken met First Person #1 in de ACPA Exhibition Space in het P.J. Vethgebouw. Wie is Judith?

Even voorstellen

Mijn naam is Judith van IJken. Ik ben begonnen met mijn onderzoek in september 2017. Mijn onderzoek is een sociale, culturele en artistieke analyse van de situatie van het maken van het fotografisch portret. Een situatie die bestaat uit een fotograaf, een camera en een gefotografeerde.

Fotografische portretten zijn alom aanwezig: in ons privé sfeer, ons publieke leven en door toedoen van sociale media in de ruimte ertussen in. Fotografische portretten zijn gerelateerd aan ideeën over individuele identiteit. Ze worden gebruikt om onze identiteit vast te leggen, te verwerpen of te definiëren en vertegenwoordigen ons in online situaties. Met mijn onderzoek kijk ik naar hedendaagse identiteit door het prisma van het maken van het hedendaagse portret. Het onderzoek geeft daarmee inzicht in de totstandkoming van fotografische portretten maar, nog belangrijker, het draagt bij aan begrip van hedendaagse individuele identiteit.

Ik woon in Amsterdam, ben afgestudeerd aan de fotografie afdeling van de kunstacademie HKU, (University of the Arts Utrecht) en was vervolgens deelnemer aan de Rijksakademie in Amsterdam. Daarna heb ik mijn werk in binnen als buitenland tentoongesteld en inmiddels zes fotoboeken gemaakt. Naast mijn eigen praktijk als kunstenaar geef ik les aan de fotografie afdeling van de KABK.

First Person #1

De tentoonstelling First Person # 1 toont twee fotografische projecten, het afgeronde project Anamorphosis en het project in ontwikkeling Les Clichés sont conservés. Anamorphosis is een fotografisch onderzoek naar het ‘prinsessen jurk fenomeen’ en Les Clichés sont conservés onderzoekt de confrontatie met je eigen fotografische afbeelding. Naast de foto’s aan de wand wordt op twee tafels documentatie van het proces getoond. Foto’s en stukjes tekst laten zien hoe de projecten zich ontwikkelden maar ook wat er bijvoorbeeld werd gezegd tijdens een fotografische sessie. Fotografische portretten hebben een centrale rol in mijn werk. Het gaat me daarbij niet zozeer om het uiteindelijke portret zelf, maar meer om de hele totstandkoming ervan.

Anamorphosis_nr2 by Judith van IJken