Deze studenten weten hoe het is om oud te zijn

Hoe het is om oud te zijn? Voor veel jonge mensen is het een vraag, maar voor een groep honoursstudenten is het inmiddels een weet. Zij trokken een ouderdomspak aan tijdens de Bachelor Honours Class ‘Vitality and Ageing’.

Scheikundestudent Tim is de eerste vrijwilliger die het pak aankrijgt, dat ouderdomsverschijnselen van top tot teen simuleert. Zo krijgt hij verhoogde schoenen om instabiliteit na te bootsen, gewichten om zijn enkels, romp en armen om zwakkere spieren te simuleren en ook zijn knieën worden verzwakt. Het geheel wordt afgemaakt met oordopjes en een bril die zijn zicht een beetje aanpast.

Instabiel en last van de knieën

Nadat de studenten zijn voorzien van een pak, is het tijd om op ontdekkingstocht door het LUMC te gaan. Onder begeleiding van hun medestudenten gaan ze trappen op, fietsen ze rond en probeert een aantal een kop koffie te kopen. ‘Het gaat goed, maar ik voel me de hele tijd instabiel’, vertelt honoursstudent Yasmine. Als ze een trap oploopt, merkt ze het pak echt. ‘Ik voel het in mijn knieën, die kan ik moeilijker buigen.’

Ondanks de instabiliteit wagen Tim en Yasmine zich aan een wedstrijdje hardlopen. ‘Het rennen is echt moeilijk’, lacht Yasmine. ‘Tim was veel sneller!’

Niet over ouderen, maar met ouderen

De Bachelor Honours Class leert studenten over het verschil dat er bestaat tussen ouderen als het gaat om vitaliteit. Waar de ene oudere beperkingen ervaart, heeft de andere daar veel minder mee te maken. Dat vraagt om een gevarieerd zorgaanbod en innovatieve ontwikkelingen in de zorg. In de class bedenken studenten zelf uiteindelijk ook een innovatie die bijdraagt aan de vitaliteit van ouderen.

Het aantrekken van het ouderdomspak is onderdeel van de denkwijze die bij de class hoort. ‘Wij willen dat de studenten niet over de ouderen leren, maar samen mét de ouderen’, vertelt oprichtster van de class en docent Yvonne Drewes. ‘Dat kunnen ze het beste doen door zelf de ervaringen van ouderen te beleven. Bovendien gaan de studenten later in de cursus nog in gesprek met ouderen, om de innovaties die ze tijdens de cursus hebben bedacht met hen te bespreken.’

Docent van deze class, over het ouderdomspak, Robert Du Puy sluit zich bij Drewes aan. ‘Doordat de studenten het zelf ervaren, gaat het voor hen ook meer leven.’

Elektrische schokjes

Terwijl Tim en Yasmine ‘als oude mensen’ door het LUMC lopen, ervaart een aantal studenten in de collegezaal andere ouderdomskwalen. Zo krijgen ze handschoenen aan die kleine, elektrische schokjes afgeven. ‘Deze handschoenen simuleren de trillingen die sommige ouderen hebben’, legt Du Puy uit.

Wanneer een van de studenten tijdens de opdrachten uitroept: ‘Kun je je voorstellen dat je dit altijd hebt?’, komt het belang van het persoonlijk ervaren van de ouderdom naar voren. De meeste studenten zijn dan ook opgelucht als ze de apparaten weer uit kunnen doen.

Waardering voor mijn grootouders

Aan het eind van de class worden de ervaringen van de studenten besproken. ‘Ik heb echt respect voor mijn grootouders gekregen’, zegt één van hen. Tim sluit zich daarbij aan. ‘Toen ik het pak aan had, merkte ik dat ik de hulp van anderen veel meer waardeerde’, zegt hij. Met deze persoonlijke ervaringen op zak, is het tijd om aan de slag te gaan met een eigen innovatie.

Tekst: Maxime Geervliet
Fotografie: Buro JP