Onderzoeksvragen gezocht voor citizen science

Hoeveel soorten vlinders leven er in mijn tuin? Herken ik het Leids dialect? Of wat is de luchtkwaliteit in mijn wijk? Heb jij een vraag die speelt bij jou, je wijkgenoten of de hele stad Leiden en/of Den Haag? Inwoners en wetenschappers kunnen tot 15 maart 2019 vragen opsturen die ze samen willen onderzoeken.

Wetenschap in de stad

Het Citizen Science Lab van de Universiteit Leiden daagt inwoners en wetenschappers uit om samen onderzoek te doen naar maatschappelijke vragen. Want wetenschap is van en voor iedereen! In zogenaamde citizen science-projecten helpen inwoners mee aan echt wetenschappelijk onderzoek; niet als proefpersoon, maar als medewetenschapper. Inwoners en wetenschappers werken samen binnen het project en inwoners worden zoveel mogelijk betrokken bij alle fases van het onderzoek.

Citizen Science Lab

Het Citizen Science Lab van de Universiteit Leiden gaat de inwoners en wetenschappers ondersteunen bij het opzetten en uitvoeren van deze onderzoeksprojecten. Stuur je vragen voor vrijdag 15 maart naar het Citizen Science Lab via cslab@strw.leidenuniv.nl. Het Citizen Science Lab helpt je vervolgens bij het uitwerken van je vraag tot een projectvoorstel. Inwoners, organisaties, samenwerkingsverbanden en wetenschappers mogen ideeën aandragen. Vanuit de gemeente Leiden en Universiteit Leiden is geld beschikbaar gesteld om (minimaal) één project uit te voeren. Dat gebeurt in het kader van het 444-jarige bestaan van de Universiteit Leiden.

Over citizen science

Steeds vaker werken burgers mee aan echt wetenschappelijk onderzoek. Bijvoorbeeld door de luchtkwaliteit te meten in je omgeving, vogels, vlinders of bijen te tellen in je achtertuin of online satellietfoto’s of beelden van een natuurcamera in Afrika te analyseren. Veel van deze projecten worden gestart door wetenschappers die erachter komen dat ze burgers nodig hebben voor het verzamelen van voldoende data, over een gespreid gebied, of voor het analyseren van digitale beelden waar computers nog niet goed mee overweg kunnen. Er zijn ook steeds meer projecten die door burgers zelf worden opgezet, omdat ze een probleem in hun buurt zien waar wetenschappelijke data of analyses een oplossing voor kunnen vormen. Het Citizen Science Lab brengt inwoners en wetenschappers samen om gezamelijk tot nieuwe inzichten te komen voor de wetenschap én de maatschappij.