Studententeams presenteren hun start-ups op de finale van de minor Innovation, Co-Creation and Global Impact

Van een dienst die interculturele contacten stimuleert op de werkvloer, tot therapie met huisdieren tegen stress. Een tafellamp die helpt tegen neerslachtigheid en een website met informatie over de rechten van gebruikers van het internet. Zo divers waren de projecten die studenten afgelopen donderdag presenteerden bij de finale van de minor in PLNT, Leiden Centre for Innovation and Entrepreneurship.

Sinds september hebben de studenten van deze interdiciplinaire minor gewerkt aan oplossingen voor de problemen van de moderne wereld. Zij ontwikkelden diensten en producten die kunnen bijdragen aan de verwezenlijking van de Sustainable Develpment Goals van de Verenigde Naties. Door maatschappelijke problemen te analyseren, oplossingen te ontwerpen en deze in de praktijk te testen, leerden de studenten om hun ideeën tot werkelijkheid te maken.

‘We hebben echt genoten van de ervaring en we waarderen het niet traditionele academische aspect’, stelde een student. De minor voegde praktische ervaring en ondernemersvaardigheden toe aan de kennis die studenten opdoen bij hun reguliere studieprogramma’s, van biochemie tot International Studies.

Tijdens de finale koos een professionele jury van ondernemers en investeerders haar favoriete plannen. De winnaar was Apprentify, een website die leerlingen van het vmbo en studenten van het mbo wil koppelen aan leerbedrijven. Zo wil het team bijdragen aan een oplossing voor het tekort aan vakmensen in de bouw.