Pitch je onderzoek bij Famelab!

Kun jij het, drie minuten gloedvol vertellen over je bèta- of geneeskunde-onderzoek? Meld je dan aan voor de Leidse voorronde van de internationale wedstrijd voor wetenschapscommunicatie FameLab.

Competitie voor jonge onderzoekers

FameLab is dé internationale competitie op het gebied van wetenschapscommunicatie, georganiseerd door de British Council. Jonge bètawetenschappers en (bio)medici (BSc, MSc, promovendi, postdocs) van 21 tot 40 jaar, gaan met elkaar de strijd aan om in slechts drie minuten hun onderzoek op een begrijpelijke en aansprekende manier uit te leggen aan een lekenpubliek. PowerPoints zijn uit den boze; de deelnemers mogen slechts gebruikmaken van twee voorwerpen ter ondersteuning van hun verhaal. Let op: de voertaal van de competitie is Engels.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Leidse voorronde

De Leidse voorronde van FameLab 2019 is op 7 maart om 16.00 uur in het Academiegebouw. De jonge onderzoekers worden door een vakkundige jury beoordeeld op drie aspecten: de inhoud, de helderheid van hun betoog en hun uitstraling. Geïnteresseerde onderzoekers kunnen zich tot 14 februari aanmelden. Bij meer dan 15 aanmeldingen vindt er in overleg met de jury een voorselectie plaats. De geselecteerde deelnemers krijgen in de laatste week van februari een pitchtraining.

Landelijke finale

De twee winnaars van de Leidse voorronde vertegenwoordigen de Universiteit Leiden in de landelijke finale in Utrecht. De finalisten krijgen vooraf een masterclass wetenschapscommunicatie van experts uit het Verenigd Koninkrijk. De winnaar van die finale gaat weer door naar de internationale finale in Cheltenham, Verenigd Koninkrijk.

Meld je nu aan voor de Leidse voorronde van Famelab 2020!