Brug tussen wetenschap en maatschappij

Vaccinatie, euthanasie en voedselverspilling. Een kleine greep uit de actuele, maatschappelijke onderwerpen die honoursstudenten van de Faculteit Sociale Wetenschappen (FSW) op 14 december hebben gepresenteerd.

'Welkom bij de grande finale van jullie introductievakken!' zegt Nienke van der Heide, coördinator van het Honours College FSW, tegen de tweedejaars honoursstudenten in de zaal. Aan het begin van het academisch jaar hebben zij één thema-vak gekozen binnen hun Science & Society-track. Vanaf nu gaan de studenten voortdurend op zoek naar de link met het gekozen thema-vak.

Er kon worden gekozen uit vier thema’s: Duurzaamheid & Gezondheid, Levenskeuzes & Demografie, Volwassenen & Kinderen in een Polariserende Wereld en Digitalisering & Robotisering. De grande finale van de introductievakken houdt in dat de studenten een actuele kwestie kiezen, daar een statement bij bedenken en dat beargumenteren, onder andere met wetenschappelijke literatuur. Aan de hand van een poster pitchen ze hun statement uiteindelijk binnen 2 minuten aan de zaal.

Iets veranderen

De studenten moesten voor het vak op zoek naar onderwerpen waar veel mensen mee te maken hebben. ‘We proberen binnen het honourstraject van FSW altijd een brug te slaan tussen wetenschap en de maatschappij’, zegt Van der Heide.

Om die brug te slaan, gingen de studenten voor hun presentatie op zoek naar oplossingen of praktische hulpmiddelen. Dat kon nog weleens lastig zijn, vertellen honoursstudenten Sanem en Ines. ‘Je moet realistisch blijven denken. Je kan een mooi statement hebben, maar je moet je wel blijven afvragen: hoe kan ik écht iets veranderen. Dat was een hele uitdaging’, vertelt Sanem.

Eigen grenzen verleggen

Na de presentaties is er uitgebreid de tijd om langs de presentatoren en hun posters te gaan. Honoursstudent Valentina staat bij haar poster. Ze vond het presenteren spannend, maar heeft het toch gedaan. ‘Het is goed dat je moet presenteren. Het daagt je uit om je grenzen te verleggen.’

Valentina koos het vak Duurzaamheid en Gezondheid. Aanvankelijk was ze niet zeker van haar keuze; ze was bang dat het te veel over de economie zou gaan. ‘Dat bleek helemaal niet zo te zijn. We hebben het veel gehad over ‘global warming’, wat mij erg interesseert’, zegt ze. ‘Ik ben blij met mijn keuze. Ik wil in mijn werkende leven dadelijk ook aandacht aan dit onderwerp besteden. Ik zou wel een actiegroep willen oprichten of aan onderhandelingen mee willen werken.’

Discussie