Masterdag: van eerste oriëntatie tot definitieve keus

Bachelorstudenten vanuit alle verschillende richtingen kwamen zich op de Masterdag oriënteren op hun vervolgstudie. De een bezoekt nog meerdere opleidingen en heeft nog alle opties, de ander heeft heel gerichte vragen om de knoop definitief door te hakken.

‘Je mag hier foldertjes en boekjes pakken’, zegt een student-assistent bij de ingang van het Kamerlingh Onnes Gebouw tegen een van de bezoekers. Boven in de rechtenfaculteit is een informatiemarkt waar studenten vragen kunnen stellen. Zoals Carolien (21) die – mede door de positieve ervaringen van haar huisgenoten – eigenlijk al wel weet wat het masterprogramma Arbeidsrecht inhoudt. ‘Ik ben toch nog naar de presentatie gegaan om nog een keer ter bevestiging het verhaal te horen over de opleiding’, vertelt ze.

Lara Wesseling weet helemaal nog niet zeker wat ze wil doen, en komt voor het grote aanbod naar Leiden.

Lara Wesseling (21) weet daarentegen nog helemaal niet wat ze wil gaan doen. Ze zit nu in het tweede jaar van haar bachelor Rechtsgeleerdheid in Utrecht. ‘Dit is mijn eerste Masterdag en ik ben me nog heel breed aan het oriënteren. Dat is ook de reden waarom ik naar Leiden ben gekomen: er is hier veel aanbod.’ Ze kijkt naar Jeugdrecht, Criminologie, maar ook Rechtsfilosofie vindt ze interessant. ‘Ik loop iets uit met mijn bachelor en wil die tijd nuttig besteden door mijn toelatingskansen voor een master te vergroten.’

Internationale studenten

Vanuit Polen, Frankrijk, Indonesië en het Verenigd Koninkrijk: ook internationale studenten weten de Masterdag te vinden. Charlotte Pasqiut (21) bijvoorbeeld, die in het Academiegebouw wacht op een presentatie speciaal voor internationale studenten, samen met Aleksander Kozlowski (19). Charlotte studeert geschiedenis, doet nu een Erasmus-programma in Polen, komt zelf uit Frankrijk en is speciaal voor de Masterdag naar Leiden gekomen. Ze wil waarschijnlijk de master Crisis and Security Management gaan doen.

Charlotte Pasqiut en Aleksander Kozlowski bezoeken een presentatie speciaal voor internationale studenten.

De Indonesische Ervano Suparno (24) en zijn zus Astari (24) konden hun bezoek aan de Masterdag vandaag wel combineren: hun ouders wonen namelijk in Den Haag. Zelf studeerden ze in Indonesië en zijn ze daar nu aan het werk. Leiden spreekt ze wel aan om een masteropleiding – iets met statistiek en computerwetenschappen - te gaan doen: ‘Het is een rustige stad. Niet zo druk als Amsterdam’, vindt het tweetal. Vandaag willen ze vragen stellen over onderdak en de beurzen. ‘Je krijgt een andere toelage als je van buiten de EU komt’, hebben ze al gehoord. Daar willen ze meer over weten.

Broer en zus Ervano en Astari uit Indonesië combineren de masterdag met een bezoek aan hun ouders in Den Haag.

Den Haag in Leiden

In een zaal in het Lipsius-gebouw is ondertussen een live-verbinding gelegd met Den Haag voor een presentatie over de opleiding Crisis and Security Management. Vragen stellen is gewoon mogelijk: via een app zal de docent aan het eind van de presentatie ook de vragen uit Leiden beantwoorden. Handig, zo’n livestream, vindt de Utrechtse Loreen Simons (21). Ze is geïnteresseerd in psychologie, maar óók in deze opleiding in Den Haag. ‘Nu hoef ik vandaag niet te wisselen tussen de steden.’

Virtueel met de trein

Ook de VR-experience is een nuttige ervaring om alvast in Leiden te zien hoe het er in Den Haag aan toe gaat. ‘Je stapt in een virtuele trein en een meisje vertelt je daar over Den Haag en neemt je mee naar de faculteit, de bibliotheek en Scheveningen’, vertelt Daan Tahitu, die als studentbegeleider bij het kraampje staat. ‘Veel studenten vinden het een leuke toevoeging aan de informatiemarkt.’ Dat beaamt de Engelse Jose Losh die het een ‘mooie ervaring’ vindt en een Luxemburgs koppel dat onder de indruk is van de ‘visuele effecten’.

Beter te vroeg dan te laat: tweedejaars student Louis-Philippe Bazelier oriënteert zich nu alvast op een master.

Vroeg oriënteren

In het P.J. Veth-gebouw is Louis-Philippe Bazelier (21) ondertussen al vroeg aan het oriënteren. ‘Beter te vroeg dan te laat’, lacht de tweedejaarsstudent Oude Nabije Oosten Studies. ‘Ik moet nog aan mijn scriptie beginnen, maar ben al wel aan het kijken of ik de eenjarige master of de tweejarige researchmaster wil gaan doen’, zegt hij. ‘Die laatste schijnt meer baangarantie te geven maar je moet ook veel zelfstandig onderzoek doen. Ik probeer vandaag alles een beetje af te wegen’, zegt hij.

Hbo-studenten Naomi en Jamie bezoeken de meet-and-greet om zoveel mogelijk informatie in één keer in te winnen.

Naast studenten die nu hun bachelor in Leiden of aan een andere universiteit volgen, zijn hier ook hbo-studenten aanwezig. Naomi van der Meer (21) en Jamie Batten (23) zijn bewust naar de meet-en-greet in het P.J. Veth-gebouw zijn gekomen om veel informatie in te winnen. ‘De hbo-bachelor Small business and Retail Management in Den Haag ging ons makkelijk af’, vertelt Jamie. ‘Dus het is zonde om dan niet door te studeren.’ Welke studie ze willen gaan doen, weten ze nog niet. ‘We moeten eerst eens kijken welke programma’s geschikt zijn en waar we een premaster zouden kunnen doen.’

Consultant Thomas komt in Den Haag kijken naar Management van de Publieke Sector.

Ook in Den Haag kwamen talloze studiekiezers op de Masterdag af. Zo ook Thomas, die als consultant werkt maar zich toch komt laten voorlichten over de masterstudie Management van de Publieke Sector. 'Ik wil een Master gaan doen om bij beter voor te bereiden voor de volgende stap in mijn carrière. Deze Master kan ik in de avonduren doen naast mijn werk en past daarom goed bij mij.'

Tekst en beeld: Marloe van der Schrier
Mail de redactie