Suze Zijlstra in Science Guide: hoe gaan we om met genderongelijkheid?

Afgelopen maandag was het Equal Pay Day: op deze dag staan we er bij stil dat vrouwen vaak minder verdienen voor hetzelfde werk. Maar hoe moet dit probleem worden aangepakt? Suze Zijlstra, universitair docent, publiceerde met Anna-Luna Post een artikel in Science Guide met de vraag waarom het altijd de vrouwen zelf zijn die iets aan hun achtergestelde positie in de academie moeten doen.

Onder andere het NWO en het LNVH speelden in op de Equal Pay Day door het programma van hun evenement Pump Your Career bekend te maken: een evenement voor vrouwen met workshops over onderhandelen, presenteren en hoe je je kan onderscheiden. Een goed initiatief dat aantoont dat ook grote organisaties in de academische wereld de genderongelijkheid aan de kaak stellen, maar is dit hoe het zou moeten worden aangepakt?

‘Tegelijkertijd legt dit soort evenementen de verantwoordelijkheid van het oplossen van het probleem wel neer bij degenen die juist onder dat probleem te lijden hebben. Het zijn de vrouwen, degenen met de achtergestelde positie, die er iets aan moeten doen, door middel van individuele zelfontwikkeling’, stellen Zijlstra en Post.

Zij stellen onder andere als oplossing voor ‘dat naast vrouwen, ook mannen actief hun best gaan doen de status quo te veranderen’.

Meer weten?

Lees het volledige artikel van Suze Zijlstra op Science Guide.nl.