Leidse astronomen leggen het universum uit in onderwijsvideo's

Een elastische doek over een kom die de ruimte voorstelt, een knikker die op het oppervlak een kuiltje veroorzaakt en zo de ruimte vervormt. Eenvoudige klasexperimenten zoals deze zijn te zien in nieuwe educatieve video's van AstroEDU. In de video's leggen de Leidse astronomen Maria Cristina Fortuna en Henk Hoekstra uit wat we weten over donkere materie en donkere energie, voor gebruik in het basis- en voortgezet onderwijs.

De nieuwe educatieve video's maken deel uit van een nieuwe serie gelanceerd door IAU AstroEDU (zie onder), die het onbekende universum uitlegt, met concepten als zwarte gaten, donkere materie en donkere energie. Onder de wetenschappers in de video's zijn de Leidse hoogleraar Observationele kosmologie Henk Hoekstra en promovendus Maria Cristina Fortuna.

De video's geven heldere uitleg ter ondersteuning van activiteiten in het lager en voortgezet onderwijs. Hoekstra: 'AstroEDU is een uitstekend platform om de kloof tussen baanbrekend onderzoek en scholen te overbruggen. We hopen dat jonge mensen zich gaan bezighouden de moeilijkste mysteries van het universum op te lossen.' De video's en activiteiten zijn gratis beschikbaar op het astroEDU-platform.

Discovering dark matter and dark energy

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

De video's ondersteunen volledige educatieve pakketten, inclusief leerdoelen, achtergrondinformatie, beschrijvingen van activiteiten etcetera. De educatieve activiteiten met de video met Henk Hoekstra en Maria Cristina Fortuna zijn te vinden op de website van astroEDU:

Over astroEDU van IAU

IAU astroEDU is een open-access-platform dat de bekende peer-review-werkwijze van wetenschappelijke publicaties gebruikt om de kwaliteit, zichtbaarheid en toegankelijkheid van educatieve activiteiten te verbeteren. Dit online platform is een project van de International Astronomical Union IAU. Het is opgericht door de Sterrewacht van de Universiteit Leiden, nog altijd een van de officiële supporters van het platform. AstroEDU is een plek waar onderwijzers van het lager en voortgezet onderwijs kunnen leren en ontdekken, een plek voor verandering en om astronomie en ruimtegerelateerde activiteiten te delen, en waar ze kunnen worden beoordeeld door professionals in het onderwijs en de wetenschap