Geslaagde lustrumviering VO-S en Kaiser

Op 23 juni vierden wij ons vierde lustrum in de Oude Sterrewacht, samen met het Kaiser-dispuut dat al 25 jaar bestaat. We kunnen terugkijken op een zeer geslaagde bijeenkomst, met twee lezingen door toponderzoekers, leuke anekdotes over de historie van de verenigingen, een rondleiding langs de telescopen en een geanimeerde borrel na afloop.

Twee lustra, één viering

De besturen van VO-S en Kaiser hebben elkaar eerder dit jaar opgezocht om te spreken over samenwerking, zoals lunchlezingen en het mentorschap. Daarbij kwam ook naar voren dat we allebei plannen maakten voor het vieren van een lustrum. De VO-S bestaat dit jaar formeel 20 jaar, en het Leidsch Astronomisch Dispuut F. Kaiser is 25 jaar geleden opgericht. Al snel ontstond het idee om dit samen te doen en werden de plannen in elkaar geschoven tot één aantrekkelijk programma. Als datum kwam 23 juni uit de bus en de Oude Sterrewacht was (en is) een prachtige locatie voor zo’n evenement.

Lezingen en anekdotes

Op de dag zelf verwelkomden we zo’n 40 studenten en alumni in de Kaiserzaal. Een interessante lezing volgde van prof. Henk Hoekstra over de nieuwste strategieën om donkere materie en energie in kaart te brengen. Het Kaiser-dispuut keek terug op haar rijke historie samen met haar eerste bestuursleden, die enige leuke anekdotes deelde over haar ontstaansgeschiedenis.
Na de pauze nam dr. Anthony Brown ons mee in de eerste waarnemingen van de GAIA-satelliet, met adembenemende visualisaties van de beweging van ons melkwegstelsel. Voorzitter Niels van Weeren blikte vervolgens kort terug op het ontstaan en de ontwikkeling van de VO-S. Daarbij presenteerden Wim Kokx en Hans Prein zich als mentoren voor studenten sterrenkunde tijdens hun loopbaanoriëntatie.

Kaiserprijs voor Dominique Petit

Ook werd de Kaiserprijs weer uitgereikt, door de VO-S ingesteld als waardering voor bijzondere prestaties bij het promoten van de sterrenkunde onder een breder publiek. De winnaar is dit keer Dominique Petit, masterstudent en zeer actief in het organiseren van public outreach-activiteiten op de Oude Sterrewacht, zoals rondleidingen, open dagen en de Kaiser Lente-lezingen. Het juryrapport repte over haar grote bijdrage aan deze activiteiten over een langere periode. Dominique nam de Kaiserprijs in ontvangst van de voorzitter en bedankte de VO-S voor de getoonde waardering.

Bekijk alle foto's

Lustrumgeschenk

De besturen van VO-S en Kaiser vonden elkaar in het uitgeven van een gemeenschappelijk geschenk aan de leden, als blijvende herinnering aan beide lustra. Dit werd een leuk boekje over de rijke historie van de Oude Sterrewacht, samengesteld door Alex Pietrow, alumnus en thans bezig met promotieonderzoek.
Het boekje kwam net te laat om ter plekke te overhandigen en is daarom met medewerking van de Sterrewacht verzonden naar alle leden. Wij ontvingen vele positieve reacties!

Rondleiding en borrel

Het laatste gedeelte van de lustrumbijeenkomst bestond uit een rondleiding langs de oude telescopen, verzorgd door rondleiders van Kaiser. Voor sommigen was dit een hernieuwde kennismaking, waarbij veel lof klonk over de prachtige staat van de gerestaureerde koepels en telescopen.
Na afloop werd er onder genot van een hapje en drankje nagepraat en herinneringen opgehaald. We kunnen terugkijken op een zeer geslaagde lustrumviering!

Tekst: Niels van Weeren, Voorzitter VO-S