SalFalko / Flickr / CC / by-nc

Unieke kans: doe mee aan de masterclass rechtbank Den Haag

Rechtbank Den Haag biedt in de periode van 7 februari tot en met 19 maart 2019 aan maximaal twaalf studenten van de Universiteit Leiden een unieke mogelijkheid om zes weken lang de rechtbank van binnenuit te leren kennen.

Wie zijn de mensen die daar werken? Hoe komen vonnissen tot stand? Dat kun je zelf ervaren in twee van de zes rechtsgebieden van de rechtbank: strafrecht, bestuursrecht, civiel recht, belastingrecht, kanton en insolventies. Je zult zittingen voorbereiden en bijwonen, aanwezig zijn bij raadkameroverleg en een bijdrage leveren aan de totstandkoming van een vonnis.

Het programma duurt in totaal acht dagen. Daarin loop je twee dagen per week mee met een rechter, een juridisch medewerker en/of stafjurist (er wordt in deze periode rekening gehouden met de voorjaarsvakantie, regio midden). De startbijeenkomst vindt plaats op 7 februari 2019 en de eindbijeenkomst op 19 maart 2019.

De masterclass staat open voor:

• alle derdejaars Bachelorstudenten Rechtsgeleerdheid (tenminste 120 EC) m.u.v. de bachelor Criminologie
  • alle Masterstudenten Rechtsgeleerdheid (m.u.v. Criminologie)

Er wordt van je verwacht dat je in de genoemde periode beschikbaar bent en beschikt over een goede mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid.

Rechtbank Den Haag over rechtbank Den Haag:

"Rechtbank Den Haag is dé plek om te werken, omdat we een professionele organisatie zijn waarin we ons betrokken voelen bij ons werk maar ook bij de rechtbank als geheel. We zijn ons bewust van onze maatschappelijke rol en we zijn trots op de positie van de rechtbank. Werken bij rechtbank Den Haag betekent dat je een relevante bijdrage levert aan deskundige, toegankelijke en snelle rechtspraak. Rechtbank Den Haag heeft een aantal bijzondere bevoegdheden. Als enige rechtbank in Nederland is zij bevoegd om zaken te behandelen op het gebied van Wet internationale misdrijven (WIM), het Intellectuele Eigendomsrecht (IE) en civiele zaken tegen de Staat. We zijn een rechtbank gevestigd in de Randstad. We hebben te maken met grootstedelijke problematiek, we zitten dicht bij het politieke hart van Nederland en dat zorgt ervoor dat niet alleen de rechtbank anders is dan andere, maar ook het type zaken dat wij behandelen. We streven ernaar de organisatie een afspiegeling te laten zijn van de maatschappij, waarin iedereen de tijd en ruimte krijgt zich te ontwikkelen."

Interesse?

Ben je geïnteresseerd in de rechtspraak? Grijp dan deze kans met beide handen aan! Stuur een motivatiebrief, cv en een recente cijferlijst met behaalde resultaten vóór 5 november 2018 naar m.l.fleer@law.leidenuniv.nl t.a.v. mevrouw M.L. Fleer.

Benoem in je brief waarom jij een geschikte kandidaat bent en welke interessante, extra curriculaire maatschappelijke ervaring je hebt opgedaan. Je kunt je voorkeur voor twee rechtsgebieden aangeven. Mocht je onverhoopt een verhindering hebben in de genoemde weken, vermeld dit dan in je brief. Eventuele vragen kun je sturen naar genoemd e-mailadres.

De gesprekken met de selectiecommissie vinden plaats op 20, 22 (middag), 27 (ochtend) en/of 29 november 2018.