‘Durf te onderzoeken en blijf altijd nieuwsgierig’

Ongeveer 600 studenten beginnen dit jaar met één van de Leidse honoursprogramma’s. In de Hooglandse kerk verwelkomde Ton van Haaften (dean Honours Academy) hen tijdens de opening van het honoursjaar. ‘Binnen de Honours Academy laten we docenten en studenten van verschillende disciplines samenwerken. Zo kunnen zij de maatschappelijke vraagstukken op een wetenschappelijke en vernieuwende manier aangaan.’

‘Wetenschappelijk onderzoek mag en kan overal over gaan’, betoogde Maarten Lamers tijdens de opening. De Wiskunde- en Natuurwetenschappendocent vertelde dat vrijheid in de wetenschap enorm belangrijk is. ‘Ik vind de vrijheid in wetenschap fascinerend, de vrijheid die de studenten hebben en daardoor met de meest interessante ideeën aan komen zetten.’

Maarten Lamers over speelsheid in onderzoek

Superman

Zo deed een van Lamers’ studenten onderzoek naar de invloed van botox op de emotionele waarde van verhalen en vroeg een andere student zich af of hij met zijn drone een zwerm vogels zou kunnen besturen. Een derde zocht naar de relatie tussen het denken aan Superman en kracht van je spieren. ‘Durf te onderzoeken en blijf altijd nieuwsgierig’, gaf Lamers de kersverse honoursstudenten mee.

Kansen

Julian Ma, leerling van het Stedelijk Gymnasium Leiden, begon vorig jaar als PRE-student en sprak de nieuwe studenten toe: ‘Een jaar geleden, toen ik zelf hier in de zaal zat, had ik nooit durven hopen dat ik nu achter de spreekstoel zou mogen staan.’ Pre-University College heeft hem veel kansen geboden, vertelt hij. ‘Door een kijkje te kunnen nemen bij verschillende studies, werden veel interesses gewekt.’ Op die manier was vond hij het makkelijker een studiekeuze te maken.

Katrien van de Gevel en Ton van Haaften

Daarnaast mocht Julian in het LUMC meewerken aan een vernieuwend onderzoek in de strijd tegen borstkanker. ‘Terwijl ik bij de eerste afspraak nog weinig begreep van cellen, heb ik ondertussen al uren gewerkt met stoffen waarvan het uitspreken van de naam bijna net zo lang duurt als deze toespraak.’ De lange dagen in het LUMC waren het volgens hem meer dan waard.

Samenwerking

Tot slot van de opening herbevestigde Ton van Haaften de samenwerking tussen de middelbare scholen en de Universiteit Leiden. Namens de 39 scholen die meewerken aan het Pre-University College, ondertekenende Katrien van de Gevel (rector van de Dalton in Den Haag) het hernieuwde convenant. Daarin is de samenwerking met de universiteit weer voor de komende drie jaar vastgelegd.

(Tekst: Lotte Middendorp / Foto's: André van Haasteren)