Letterenstudies houden liberale democratieën vitaal

‘Letterenstudies zijn het product van, en leveren tegelijkertijd een essentiële bijdrage aan, een liberaal-democratische samenleving.' Dit staat in een reactie op een opiniestuk in NRC, enkele weken geleden gepubliceerd in NRC en geschreven door decanen van de geesteswetenschappelijke faculteiten aan acht Nederlandse universiteiten.

Kennis heeft een wijder belang dan technisch of economisch. Geesteswetenschappen nog verder uitkleden is dom, vinden Clemens Six en Stefan Couperus. De samenleving waaruit ze voortkomen kan zich dat niet veroorloven.

Decanen van de geesteswetenschappelijke faculteiten aan acht Nederlandse universiteiten waarschuwden enkele weken geleden voor de desastreuze gevolgen van een verdere sanering in de geesteswetenschappen. (Samenleving kan niet zonder geesteswetenschappen, 6/7).

Lees het hele bericht bij NRC