Eminent historicus Henk Wesseling overleden

Emeritus hoogleraar Henk Wesseling is op 18 augustus op 81-jarige leeftijd overleden in zijn woonplaats Oegstgeest.

Wesseling was van 1973 tot 2002 hoogleraar Algemene Geschiedenis aan de Universiteit Leiden en behoorde tot de meest vooraanstaande historici van deze tijd. Voor de universiteit en het grote publiek is hij van grote betekenis geweest.

Wesseling was onder meer lid van de KNAW, de Academia Europea, de Académie des Sciences d'Outre-Mer in Parijs en de Académie Royale des Sciences d'Outre-Mer in Brussel. Hij ontving vele onderscheidingen voor zijn wetenschappelijke werk.

De historicus was een groot kenner van Afrika en Frankijk en auteur van succesvolle boeken zoals Vele ideeën over Frankrijk, Frankrijk in oorlog en Verdeel en heers, dat in acht talen is vertaald. In 2012 verscheen zijn succesvolle biografie van Charles de Gaulle, De man die nee zei. Daarmee bereikte hij niet alleen collega-wetenschappers maar ook een groot publiek.

In zijn tijd als hoogleraar aan de Universiteit Leiden begeleidde hij (toen nog) kroonprins Willem-Alexander bij het schrijven van zijn afstudeerscriptie. De koning studeerde van 1987-1993 geschiedenis in Leiden.

Ook na zijn emeritaat bleef Wesseling actief. Zo was hij bij het grote publiek ook bekend als columnist, onder meer voor NRC Handelsblad.