Jan Sleutels nieuwe voorzitter Humanities Lab

Hij is voorzitter van de Faculteitsraad, onderwijsdirecteur van het instituut voor Wijsbegeerte en fellow van de Leiden Teachers Academy en is sinds kort voor drie jaar benoemd tot voorzitter van het Humanities Lab. Dat is het Honours College programma van Geesteswetenschappen voor studenten van alle faculteiten van de Universiteit Leiden die meer kunnen en willen naast hun reguliere studie. We spraken Jan over zijn benoeming en zijn ideeën.

Gefeliciteerd met je benoeming. Waarom is de keuze op jou gevallen?

Jan: “Ik denk omdat ik veel ervaring heb met allerlei programma’s van de Honours Academy. Vijf jaar geleden was ik er ook bij toen het Humanities Lab werd opgericht. Voor die tijd hadden verschillende opleidingen hun eigen honours programma, waaronder ook filosofie. Uit de bundeling van die programma’s kwam het Humanities Lab voort. Arie Verhagen, die nu afscheid neemt als voorzitter, was de trekker van het Lab. We hebben het samen met een team opgezet.”

Waarom vind je honours programma’s zo interessant?

Jan: “De studenten in honours programma’s zijn heel bijzonder: ze komen uit allerlei verschillende opleidingen, ze brengen allemaal hun eigen perspectief mee en ze zijn super gemotiveerd. Als filosoof zit ik sowieso al tussen alle disciplines in, dus ik voel mij hier helemaal op mijn plek. Honours onderwijs biedt ook meer vrijheid omdat het minder gebonden is aan de protocollen en regelsdan gewone opleidingen. Er is veel meer ruimte om te experimenteren. Ik kan er dingen uitproberen die ik in het reguliere onderwijs nog niet zo snel zou durven. Bijvoorbeeld experimenteren met vormen van samenwerking, met Pitch2Peer of met andere opdrachten dan het gebruikelijke werkstuk.”

Hoe ga je het voorzitterschap combineren met je andere functies?

Jan: “Op dit moment ben ik ook nog voorzitter van onze filosofieopleidingen; die taak wordt per 1 september overgenomen door een van mijn collega’s. Ik blijf gewoon voorzitter van de Faculteitsraad en fellow van de Teachers Academy, maar voor de functie van onderwijsdirecteur bij het Instituut voor Wijsbegeerte zoeken we nu een opvolger.”

Gaan er dingen veranderen bij Humanities Lab?

Jan: “Op korte termijn zeker niet, maar ik heb wel een paar wensen voor de komende jaren. We weten dat sommige dingen kunnen worden verbeterd: bijvoorbeeld het blokonderwijs is erg krap en laat het weinig ruimte voor gezamenlijke activiteiten voor het hele Humanities Lab. En inmiddels is het ook tijd om het onderwijsaanbod te verfrissen. Spannend!”

Studenten kunnen bij het Humanities Lab kiezen uit drie programma’s:

- Expedition: een uitdagend, kleinschalig en intensief programma van 30 EC met veel verschillende keuzemogelijkheden.
- Solo: een individueel programma van 30 EC naast de gewone bacheloropleiding.
- Double+ : als studenten twee bacheloropleidingen tegelijk volgen kunnen ze ook in aanmerking komen voor een honourscertificaat.