Dansvoorstelling in de Oude Sterrewacht

Zaterdag 30 juni en zondag 1 juli hield DansBlok vier dansvoorstellingen in de Oude Sterrewacht. Alle voorstellingen waren volledig uitverkocht. De bezoekers namen tijdens het optreden een kijkje in het bezoekerscentrum en twee collegezalen. Met twee dansfilms en vijf verschillende dansen, was het een zeer gevarieerd programma.

Groepjes bezoekers druppelden een voor een binnen in het bezoekerscentrum van de Oude Sterrewacht. De eerste dansfilm draaide al en een paar danseressen liepen op blote voeten van de ene ruimte naar de ander in afwachting van het startschot. Bij de eerste dans kregen de danseressen muzikale begeleiding van piano en zang. De dans eindigde met een geluidsfragment dat de bezoekers het idee gaf dat ze zich bij een raketlancering bevonden. We have lift off.

De eerste dans in de Meridiaanzaal met Rosa Alessie en Wies Berkhout. Fotograaf: Fraukje Vonk

De tweede dans vond plaats in de Meridiaanzaal, waar de grote groep bezoekers nog maar net paste naast de dansvloer. Het duo had zich in een glinsterende outfit gekleed die de meiden er buitenaards mooi uit liet zien. In de Kaiserzaal betrokken de dansers de live cellospeler in hun dans waarin interactie tussen de dansers centraal stond. Hierna keerde iedereen terug naar de Meridiaanzaal voor de laatste dansen en de dansfilm die speciaal voor deze voorstelling was opgenomen in de Oude Sterrewacht. Elke dans was op zijn eigen manier geïnspireerd door sterrenkunde. Zo verbonden de vijf deelnemende dansgroepen hun dans met het gebouw waarin het plaatsvond.

In totaal werkten 15 dansers samen om er een unieke belevenis van te maken. Binnenkort publiceert DansBlok nog een after movie.

Dans 'Noise' van Dance Company The Kitchen. Fotograaf: Sjoerd Derine