Net als Nixon: brengen de inlichtingendiensten Trump ten val?

De Amerikaanse inlichtingendiensten brachten president Nixon ten val, en niet de media zoals het algemene beeld is. Andrew Gawthorpe, onderzoeker op het gebied van diplomatie en de Amerikaanse buitenlandpolitiek, hoopt dat de inlichtingendiensten onder Trump ook de juiste keuze maken.

In een opinieartikel in The Guardian legt Gawthorpe uit waarom de inlichtingendiensten in de Verenigde Staten essentieel zijn om het land te beschermen tegen een president die het niet zo nauw neemt met de regels van een democratie. Hij trekt een parallel tussen de Russische inmenging in de verkiezing van Trump - al dan niet op vrezoek van Trump zelf - en president Nixon, die in 1968 de regering van Zuid-Vietnam vroeg een vredesvoorstel niet te accepteren zodat hij verkozen zou worden als president.

'Maar het ultieme lot van Nixon biedt hoop. Het populaire verhaal over het Watergate-schandaal is dat de media voor het uiteindelijke aftreden van Nixon zorgden, maar in feite publiceerde de media het werk dat door de FBI, aanklagers en het congres werd gedaan. Zonder deze instituten zou Watergate nooit gebeurd zijn. Dat verklaart waarom Trump zowel de media als de inlichtingendiensten en andere instituten - de 'deep state' - onvermoeibaar aanvalt. Het is zelfs voor liberalen een angstaanjagend idee, de inlichtingendiensten die zorgen dat een president moet aftreden. Maar deze instituten vormen, zoals we zagen bij het Watergate-schandaal, een belangrijke controle op illegaal gedrag en zelfs 'verraad'. Daarom valt Trump hen aan, en daarom moeten wij hen beschermen.'

Lees het volledige (Engelstalige) artikel in The Guardian